معرفی
متن مصاحبه
سوال آقای سجاد رفیع، پژوهشگر و مسئول رسانه اندیشکده کسبوکار شریف: وقتی در مورد قیمتگذاری دستوری صحبت میکنیم اقلام اساسی به ذهن میآید ولی یکی از نمونههای خاص در کشور ما صنعت خودرو است. صنعتی که از یک طرف مدعی است که اگر قیمتگذاری دستوری برداشته شود به تعدیل قیمت منجر میشود و از طرفی بحثهایی مثل تحریم، خطوط تولید خودروسازان را با چالشهای متعدد مواجه کرده است. به نظر شما در صنعتی مثل خودروسازی در شرایطی که ما تحریم هستیم، رفع قیمتگذاری دستوری در بلندمدت باعث کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد؟
پاسخ آقای محمد رضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور:به هیچ وجه، من بیش از 40 سال در صنعت خودرو هستم. زمانی که صنعت خودرو بعد از انقلاب شروع به کار کرد 29 هزار دستگاه در سال تولید داشت. مدیرعامل وقت ایران خودرو گفت باید تولید سال آینده به 60 هزار دستگاه برسد. همه به چیزی که گفته شد با شک و تردید باور داشتند تا اینکه سال بعد در جلسهای گفت تولید سال گذشته ما 56 هزار و 900 دستگاه بود و ما میخواهیم تولید امسال را به 100 هزار دستگاه برسانیم.همه باور داشتند که این اتفاق میافتد. ما از تولید 29 هزار دستگاه شروع کردیم و در سال 90 به تولید یک میلیون و 650 هزار دستگاه رسیدیم. در آن سال برای اینکه فرضاً خودروی 206 را بفروشند، یک صفحه بزرگ آگهی میزدند و تبلیغات فروش را انجام میدادند.مبلغی را به صورت نقدی و مابقی را به صورت اقساط و یا حتی چک بدون بهره پرداخت میکردند. بازار متعادل بود و اختلافی بین قیمت بازار و کارخانه وجود نداشت.حتی بعضی مواقع قیمت بازار پایینتر از قیمت کارخانه بود. در این شرایط شورای رقابت وارد قیمتگذاری شد و از ان سال زیان صنعت خودرو شروع شد. این زیان تا پایان سال گذشته به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسید یعنی این صنعت با زیان کار میکند. از طرفی بیشترین ثبتنام برای خودروهایی است که بیشترین اختلاف قیمت را با بازار دارند، برای خودرویی که اختلاف قیمت با بازار ندارد ثبتنامی صورت نمیگیرد. اگر دولت قیمت خودرو را آزاد بگذارد و خودروسازان مدیریت کنند تا شوک به بازار وارد نشود من به شما قول میدهم ما توان تولید بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو در کشور را داریم و در این مورد سرمایهگذاری شده و خط تولید آن را قرار دادیم و قطعه آن را آماده کردیم و از طرفی نیاز سال ما حداکثر 1000 الی 1200دستگاه است و باقی آن بایستی با خروج خودروهای فرسوده و جابجایی آنها، بازار را پر کند.لذا تاکید دارم که خروج دولت از قیمتگذاری باعث رشد این صنعت میشود.