صنایع خلاق یعنی چه؟
آیا تا الان چیزی راجع به صنایع خلاق شنیدهاید؟ پاسخ این سؤال را شما میدانید، اما از آنجا که میتوان حدس زد گوش بسیاری از مخاطبان با ترکیب دو واژه «صنعت» و «فرهنگ» یا «خلاقیت» بیگانه است، توضیحی مختصر درباره این ترکیب، خالی از لطف نیست. صنایع خلاق (Creative Industries) صنایعی هستند که فصل مشترک سه حوزه فرهنگ، اقتصاد و فناوری به شمار میروند. در واقع برخی از محصولات یا خدمات که فرهنگ یا خلاقیت در آنها متجلّی میشوند و قابلیت تجاریسازی دارند، شامل صنایع خلاق میشوند؛ ضمن آنکه عنصر فناوری نیز کموبیش در تولید خرد یا انبوه این محصولات/خدمات حضور دارد. با این توصیف، صنایع خلاق شامل طیف گستردهای از صنایع میشود که با عنوان «خوشههای صنایع خلاق» شناخته میشوند. کتاب، سینما، موسیقی، تولید محتوای رسانهای، تبلیغات، بازی ویدئویی، پویانمایی (انیمیشن)، پینمایی (کمیک استریپ)، نوشتافزار (همان لوازمالتحریر!)، اسباببازی، پارکها و شهربازیها، تولیدات تجسمی تجاریشده، صنایعدستی، گردشگری، مد و پوشاک و در برخی دستهبندیها، حتی صنایع ورزشی و صنعت زیبایی هم از خوشههای صنایع خلاق به شمار میروند.
نشستهای بینالمللی هوس مصنوعی و صنایع خلاق: دغدغههای مشترک
اندیشکده حرف برای شنیدن صحبتهای اندیشهورزان و کنشگران صنایع خلاق از نقاط مختلف جهان، اقدام به طراحی و برگزاری سه نشست با موضوعات «هوش مصنوعی و صنعت بازی ویدئویی»، «هوش مصنوعی و صنعت انیمیشن» و «هوش مصنوعی و اقتصاد خلاق» نمود.
در مجموع این سه رویداد ۵۳۶ نفر از ۲۱ کشور (ایتالیا، روسیه، پاکستان، آمریکا، عربستان سعودی، نیجریه، آلمان، کانادا، هند، فیلیپین، ترکیه، سوییس، پرو، اتیوپی، بربتانیا، آرژانتین، اسپانیا، اندونزی، تونس و البته ایران) ثبت نام کردند
نشست هوش مصنوعی و بازیهای ویدئویی به عنوان از این نشستهای سهگانه با حضور پنج تن از کارشناسان و فعالان صنعت بازی از کشورهای هند، کانادا و ایران برگزار شد. صحبتهای مطرح شده در این نشست از این جهت مهم است که صنعت بازیهای ویدئویی از تأثیرپذیرترین خوشههای صنایع خلاق بهنظر میرسد. ایجاد تحول و پویایی در جهان بازیها، بهینهسازی فرایند توسعه بازیها و ایجاد چالشهای اخلاقی – حقوقی نظیر حفظ حریم خصوصی دادههای بازیکنان، از ویژگیهایی بود که کارشناسان در این نشست درباره اثر هوش مصنوعی بر این صنعت برشمردند.