مقدمه
هدف ما از نگارش این یادداشت، بررسی جایگاه و تاثیرات منابع خبری و کانالهای رسانهای در شروع و گسترش و هدایت اعتراضات در ایران و به دنبال آن اعتراضات دانشگاه صنعتی شریف است؛ اینکه سکوهای رسانهای چگونه در شروع و رشد انتشار محتوا حول این اعتراضات و جهتدهی افکار با یکدیگر تعامل داشتهاند.
بازتاب رسانهای اعتراضات در دانشگاه صنعتی شریف از کدام شبکه اجتماعی شروع شد؟
خط انتشار اخبار لحظهای اعتراضات دانشگاه شریف
خط انتشار کلیپهای اعتراضات دانشگاه شریف
اما انتشار محتوا در بستر مجازی فقط در حد اخبار و نوشته باقی نمیماند و ما شاهد انتشار اولین ویدیو وکلیپها از اعتراضات شریف در بستر اینستاگرام هستیم. کلیپهایی که بارگذاری آنها توسط کانال خبری آخرین خبر و رسانههای معاند مانند ایران اینترنشال، یورونیوز و ... انجام شده بود. فرآیند انتشار این کلیپها توسط اثرگذاران (اینفلوئنسرهای) رسانهای و افراد شاخصی چون علی دایی، هانیه توسلی و ...که تعداد آنان به بیش از1500 نفر میرسد حمایت و تقویت میشود و سپس روند انتشار این کلیپها توسط کاربران با مخاطب دارای 10 الی 50 هزار دنبالکننده تداوم مییابد و به نقطه عطف خود میرسد.
اگر بخواهیم روند انتشار کلیپهای اعتراضات شریف در توییتر را بررسی کنیم درمییابیم که کاربران فعال در حوزه رسانه و خبری نظیر یاشار سلطانی، سیما ثابت و ... اولین افرادی هستند که در سکوی توییتر کلیپ مربوط به این اعتراضات را به اشتراک گذاشتهاند. در ادامه روند انتشار این کلیپها، بیش از 1500 اثرگذار شاخص اعتراضات و اثرگذار رسانهای در توییتر از بارگذاری بیشتر این کلیپها حمایت کردهاند و سپس رشد این روند با فعالیت کاربرانی با تعداد دنبالکننده 10 تا 50 هزار نفر تثبیت شده است.
هژمونی رسانهای در اعتراضات دانشگاه شریف
فراگیری محتواهای بارگذاری شده در ارتباط با اعتراضات شریف درسه سکوی اینستاگرام، توییتر و تلگرام با گذر زمان به این صورت است که ما در بستر توییتر شاهد رشد فراگیری محتوا هستیم. فراگیری و رشد محتوای بارگذاری شده در سکوی اینستاگرام کمتر از توییتر و تلگرام است اما با گذر زمان ما شاهد تدوام جریانسازی فقط در بستر اینستاگرام هستیم. در بین این دو سکو، سکوی اجتماعی تلگرام با اینکه فرایند فراگیری آن بیشتر از اینستاگرام و کمتر از توییتر است در بازه زمانی کوتاهتری نسبت به این دو بستر فعال است.
نحوه انتشار رویدادهای مرتبط با حوادث سال 1401 در شبکههای اجتماعی
با بررسی بازتاب رسانهای اعتراضات سال 1396 به یک نکته جالب و مشترک میرسیم: همین روند مربوط به انتشار رویدادها که در سال 1401 با شروع از شبکه اجتماعی توییتر و سپس انتقال به تلگرام و گسترش دامنه دربرگیری در آن و سپس انتقال به مخاطبان مشاهدهگر منفعل در شبکه اجتماعی اینستاگرام رخ داده است در جریان رسانهای سال 1396 نیز صادق بوده است.
نحوه انتشار اخبار رسمی مربوط به اعتراضات 1401 در شبکههای اجتماعی
البته باید در نظر گرفت که فرایند انتقال محتواهای مرتبط با اخبار رسمی و رویدادها به صورت انتقال مستقیم از تلگرام و توییتر به بستر اینستاگرام نیز صورت گرفته است.
جمع بندی
با بررسی روند فراگیری موضوعات مرتبط با حوادث دانشگاه شریف در شبکههای اجتماعی در طول زمان اعتراضات میتوان گفت که در توییتر به نسبت دیگر سکوها، هم پایداری بازتابهای رسانهای این حوادث طولانیتر است و هم فراگیری آن بیشتر از اینستاگرام و تلگرام است و به یک معنا دست برتر را در بازتاب رسانهای حوادث مربوط به دانشگاه شریف داشته است.
با بررسی روندها این نکته نیز قابل تامل است که در اینستاگرام پایداری بازتابهای رسانهای حوادث شریف طولانی مدتتر از بقیه شبکههای اجتماعی بود ولی دامنه دربرگیری کمتری نسبت به تلگرام و توییتر داشته است. در تلگرام نیز بازتابهای رسانهای حوادث از نظر زمانی، پایداری کمتری نسبت به دو شبکه اجتماعی دیگر داشته و در مدت زمان کمتر به یک فراگیری قابل توجهی رسیده است.