پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
بازتعریف سیاست های خرید دولتی به منظور ارتقاء یادگیری و نوآوری

بازتعریف سیاست های خرید دولتی به منظور ارتقاء یادگیری و نوآوری

علی ملکی
نجم الدین یزدی

مقاله علمی-همایشی
اندیشکده صنعت و توسعه پایدار
حوزه تخصصی : صنعت و توسعه پایدار
ناشر : اولین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی
سال نشر : 1396



  • چکیده
  • دانلود مقاله

چکیده

طی چند دهه اخیر شاهد شکست سیاست های مرسوم انتقال فناوری در کشور مبتنی بر رویکرد ساخت داخل به دلایلی از جمله غلبه رویکرد تجاری و اقتصادی بجای فناوری، تضاد منافع، مشکلات ضمانت اجرایی، پایش و ارزیابی نتایج، رویکرد بالا به پایین، ظرفیت جذب و مسایل نهادی و ساختاری بوده ایم. خرید دولتی (به منظور ارتقاء) نوآوری و فناوری (PPI) سیاست نوآوری نوظهوری است که ظرف بیش از یک دهه اخیر نتایج قابل توجهی را در ارتقاء قابلیت‌های نوآورانه و فناورانه بنگاه ها و تحریک تقاضا در سطح اروپا و به خصوص کشورهای سوید، انگلستان و اسلوونی به همراه داشته است. خرید دولتی نوآوری می تواند مبنای نظری جایگزینی برای انتقال فناوری فراهم آورد که به رفع کاستی های مذکور منجر شود و شاهد انتقال حقیقی فناوری در جمیع ابعاد آن باشیم. اجرایی سازی این مفهوم می تواند رویکرد مدیریت فناوری و نوآوری را که از عمق بیشتری در تحلیل انتقال فناوری و ارتقاء قابلیت های فناورانه بنگاه ها و ظرفیت جذب آنها برخودار است جایگزین رویکرد تجاری و اقتصادی کنونی نماید.مبتنی بر بسط این مفهوم که با هدف رفع نیازهای توسعه نوآوری در کشورهای توسعه یافته طراحی شده است، دستگاه-های مختلف دولتی می توانند سیاست های انتقال فناوری، توسعه نوآوری و یادگیری را توامان در قالب سیاست خرید دولتی خود پیگیری نمایند. در نتیجه مفهوم پردازی جدید در اجرا می تواند تمامی نهادهای دولتی و خریدهای دولتی را در بر گیرد، چرا که یادگیری و توسعه نوآوری محدود به تدارکات دولتی دربرگیرنده فناوری نیست. این رویکرد از لحاظ نظری با تعریف بسیط از انتقال فناوری که آن را نوعا نوآوری می دانند، و نیز با ادبیات موضوع که به دنبال مفهوم پردازی سایر حالات یادگیری بجز نوآوری و تاکید بر اهمیت آنها در اقتصاد نوآوری است، همخوانی دارد. این سیاست می تواند برای کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای با بدنه اقتصاد دولتی حجیم همانند ایران که حجم خریدهای دولتی از تولید ناخالص داخلی در آنها بالا است نتایج پرباری را به ارمغان بیاورد و مبنایی نظری برای پیاده سازی پایین به بالای پیوست فناوری فراهم آورد.

دانلود مقاله

برای دانلود مقاله، اینجا کلیک کنید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.