پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
رفاه دیجیتالی ملل: تحلیل دستاوردهای رفاهی و  رفع نابرابری در عصر کالاهای دیجیتال

رفاه دیجیتالی ملل: تحلیل دستاوردهای رفاهی و رفع نابرابری در عصر کالاهای دیجیتال

عليرضا كاظمي مقدمعليرضا كاظمي مقدم

یادداشت


اقتصاد ديجيتال كالاي ديجيتال



  • مقدمه
  • کالاهای دیجیتال و چالش‌هاي مربوط به آن
  • تأثیر اقتصادی کالاهای دیجیتال
  • توزیع کالاهای دیجیتال: اطمینان از دسترسی برای همه
  • پیامدهای سیاستی

مقدمه

ظهور عصر دیجیتال باعث تحول عمیق و برگشت­‌ناپذیر در نحوه عملکرد جوامع شده است. کالاهای دیجیتال، از نرم افزار و رسانه گرفته تا خدمات و داده­‌های آنلاین، در زندگی روزمره ما حضور فعال دارند. در چند دهه گذشته، دنیای ما شاهد تحول چشمگیر و قابل توجهی بوده‌است که به پیشرفت­‌ها در زمینه‌­­ی فناوری دامن زده است. ظهور کالاهای دیجیتال در صدر این انقلاب دیجیتال قرار گرفته‌است و شیوه زندگی، کار و تعاملات انسانی را تغییر داده است. از خدمات اجتماعی گرفته تا کتاب‌­های الکترونیکی از جمله  کالاهای دیجیتالی هستند که به بخش جدایی­‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌­اند و جوامع مدرن را به روشی که هرگز تصور نمی کردیم، شکل داده­‌اند.

کالاهای دیجیتال و چالش‌هاي مربوط به آن

کالاهای دیجیتال طیف گسترده­‌ای از محصولات و خدمات را شامل می­‌شوند که نامحدود هستند و به صورت دیجیتالی قابل دسترسی و مصرف هستند. برخی از انواع متداول کالاهای دیجیتال شامل: سیستم عامل‌­های پخش موسیقی و فیلم، کتاب­‌های الکترونیکی، برنامه‌­های نرم افزاری، بازی­‌های آنلاین و بازارهای دیجیتال است. این کالاها به صورت مجازی تحویل داده می‌­شوند و نیاز به نسخه‌­های فیزیکی یا کانال­‌های توزیع سنتی را از بین می­برند. با ظهور تلفن­‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت، کالاهای دیجیتال به طور فزاینده ای برای افراد در تمام جنبه­‌های زندگی در دسترس قرار گرفته است.

کالاهای دیجیتال چالش­های مختلفی از جمله حریم خصوصی، امنیت و نگرانی­های اخلاقی را دارند. جمع­‌آوری و استفاده از داده­‌های شخصی سؤالاتی در مورد حقوق حریم خصوصی و محافظت از داده‌­هاي شخصی ایجاد می‌­کند. تهدیدهای امنیت سایبری و خطر نقض داده­‌ها برای محافظت از سیستم­‌های دیجیتالی نیاز به اقدامات جدی دارد. علاوه بر این، ملاحظات اخلاقی در مورد استفاده مسئولانه از فناوری‌­ها و داده‌­های دیجیتال، نیاز به پیمایش دقیق برای حصول اطمینان از نتایج اخلاقی آن­ها دارد.

تأثیر اقتصادی کالاهای دیجیتال

ظهور کالاهای دیجیتال فرصت­‌های شغلی جدیدی ایجاد و صنایع سنتی را دگرگون کرده است. از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن گرفته تا بازاریابان مجازی در این زمینه کاری مشغول هستند، همچنین تقاضا برای متخصصان ماهر در بخش دیجیتال روبه‌رشد است. این نه تنها فرصت­‌های شغلی را فراهم می­‌کند بلکه باعث رشد اقتصادی می­‌شود و افزایش بهره‌­وری را به دنبال مي‌­آورد.

کالاهای دیجیتال همچنين راه نوآوری و کارآفرینی را در مقیاس جهانی هموار کرده­‌اند. استارتاپ‌­ها و مشاغل کوچک اکنون می‌­توانند از سیستم عامل­‌های دیجیتالی استفاده کنند تا به مخاطبان گسترده­‌تری دسترسی داشته باشند و با بازیکنان این زمین بازی جهانی رقابت کنند. این افزایش دسترسی و سهولت ورود باعث نوآوری شده و موجی از ایده­‌ها، محصولات و خدمات جدید را خلق کرده است.

تولید و مصرف کالاهای دیجیتال تأثیر قابل توجهی در اقتصاد یک کشور دارد. از آنجا که کالاهای دیجیتالی به‌طور فزاینده­ای در بخش های مختلف قابل استفاده هستند. به این ترتیب به رشد تولید ناخالص داخلی یک کشور (GDP) کمک می‌کنند. این افزایش تولید ناخالص داخلی با افزایش مصرف، سرمایه‌گذاری در بخش دیجیتال و تولید فرصت­‌های شغلی انجام می شود.

اقتصاد دیجیتال باعث پویایی در بازار شده است و مفاهیم سنتی عرضه و تقاضا را در چارچوب نئوکلاسیک تغییر داده است. افزایش در دسترس بودن داده‌­ها و ابزارهای تحلیلی پیشرفته به شرکت‌ها این امکان را داده است که بینشی در مورد رفتار و ترجیحات مصرف‌کننده در مقیاسی بی­‌سابقه به دست آورند. این کالا­ها به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا پیشنهادات خود را برای مصرف‌کنندگان فردی تنظیم و استراتژی‌های بازاریابی را تدوین  کنند. این تحولات درک سنتی از بازارها را به چالش می­‌کشد، زیرا اقتصاد دیجیتال به جای بازارهای انبوه سنتی، بازارهای بسیار هدفمند و ویژه را به وجود آورده است. اقتصاددانان نئوکلاسیک نیاز به انطباق نظریه‌­های خود با شرایط مدرن برای توضیح این چشم انداز جدید بازارهای دیجیتال دارند.

توزیع کالاهای دیجیتال: اطمینان از دسترسی برای همه

در حالی که انقلاب دیجیتال مزایای بی­شماری را به همراه داشته‌ است، اما مسئله توزیع عادلانه کالاهای دیجیتال را نیز برجسته کرده است. همه افراد دسترسی برابر به کالاها و خدمات دیجیتال ندارند و جوامع حاشیه‌­نشین به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار می گیرند. باید تلاش شود تا این شکاف را برطرف کرده و اطمینان حاصل شود که همه دسترسی عادلانه به منابع دیجیتال دارند. این در حالی است که به دلیل مجاز بود این کالاها امکان دسترسی آسان به آن­ها وجود دارد اما وجود زیرساخت­‌های مناسب از مولفه­‌های مهم امکان استفاده از محصولاتی دیجیتالی هستند.

همانطور که پیشتر اشاره شد، پیشرفت سریع فناوری دیجیتال، جنبه­‌های مختلف زندگی ما را متحول کرده است، از جمله نحوه مصرف کالاها و خدمات. با این حال، معیارهای سنتی رفاه اقتصادی، مانند تولید ناخالص داخلی و بهره‌وری، نمی‌توانند میزان کامل منافع حاصل از کالاهای دیجیتال را به دست آورند. «اریک برینجولفسون» و همکارانش در مقاله خود با عنوان «رفاه دیجیتالی ملل: معیارهای جدید افزایش رفاه و کاهش نابرابری» به دستاوردهای رفاهی اندازه‌گیری نشده و تأثیر بالقوه بر کاهش نابرابری ناشی از کالاهای دیجیتالی اشاره کرده‌اند. هدف این مقاله تحلیلی بررسی یافته‌های کلیدی، پیامدهای تحقق آنها، بررسی اندازه‌گیری دستاوردهای رفاهی و نقش کالاهای دیجیتال در کاهش نابرابری است.

نویسندگان مقاله آزمایشی آنلاین در مقیاس بزرگ انجام داده­اند که شامل نمونه‌هایی از تقریباً 40000 نفر در 13 کشور است. هدف آنها تخمین دستاوردهای رفاهی ده کالای دیجیتال محبوب بوده است. محققان دریافتند این کالاها، که بسیاری از آنها مانند سرویس­های گوگل به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد، سالانه بیش از 2.5 تریلیون دلار رفاه مصرف کننده را در 13 کشور مورد مطالعه ایجاد می‌­کند. این رقم خیره کننده تقریباً 6 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی این کشورها را نشان می‌دهد. این مطالعه مزایای قابل توجه اغلب اندازه­‌گیری نشده ای را که کالاهای دیجیتال برای افراد و کل اقتصاد به ارمغان می آورد، برجسته می‌کند.

یکی از جالب‌ترین یافته‌های این تحقیق، رابطه بین کالاهای دیجیتال، دستاوردهای رفاهی و کاهش نابرابری است. این مطالعه نشان می‌دهد که افراد و کشورهای کم‌درآمد در مقایسه با همتایان با درآمد بالاتر، بیشتر از کالاهای دیجیتال سود می‌برند. در حقیقت بیانگر آن است که کالاهای دیجیتال می­‌توانند در کاهش نابرابری رفاهی در داخل و بین کشورها نقش داشته باشند. کالاهای دیجیتالی که در دسترس گروه‌های کم‌درآمد قرار دارند، پتانسیل آن را دارند که شکاف رفاهی میان طبقات را پر کنند و فرصت‌هایی برای رشد دهک­‌های کم درآمد فراهم کنند. با این حال، برای درک مکانیسم‌­هایی که کالاهای دیجیتال از طریق آن به کاهش نابرابری کمک می‌کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

معیارهای سنتی رفاه اقتصادی، مانند تولید ناخالص داخلی، نمی­‌توانند ارزش کامل کالاهای دیجیتال را به دست آورند. با رواج فزاینده کالاهای دیجیتال، گنجاندن آنها در حساب‌های ملی برای ارائه درک جامعی از دستاوردهای رفاهی و عملکرد اقتصادی بسیار مهم است. با کنار گذاشتن مزایای حاصل از کالاهای دیجیتال، سیاستگذاران ممکن است سهم قابل توجهی که این کالاها در رفاه کل جامعه دارند را نادیده بگیرند و تصمیمات راهبردی نادرستی اتخاذ کنند. تحقیقات برینجولفسون و همکاران به‌عنوان فراخوانی برای سیاست‌گذاران و رهبران کشورها عمل می‌کند تا روش‌های فعلی اندازه‌گیری رفاه اقتصادی را بازنگری کنند و ارزش تولید شده توسط کالاهای دیجیتال را در نظر بر گیرند.

پیامدهای سیاستی

یافته‌های این مقاله پیامدهای سیاست‌گذاری قابل توجهی دارد. دولت‌ها باید اهمیت کالاهای دیجیتال را در افزایش رفاه اقشار جامعه درک کنند و در جهت ایجاد محیطی پویا با زیرساخت­‌های مناسب که نوآوری و تولید کلاهای دیجیتال را تقویت می‌کند، تلاش کنند. سیاست‌ها باید با هدف پر کردن شکاف دسترسی همگانی  به امکانات دیجیتال و اطمینان از اینکه مزایای کالاهای دیجیتال به همه اقشار جامعه می‌رسد، باشد. علاوه بر این، سیاست‌گذاران باید سیستم های حسابداری ملی را برای اندازه گیری دقیق که منعکس‌کننده سهم کالاهای دیجیتال در رفاه کلی است را مورد بازنگری قرار دهند. با انجام این کار، سیاست‌گذاران می توانند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند که باعث رشد فراگیر و کاهش نابرابری می‌شود.

تحقیق انجام شده توسط برینجولفسون و همکاران بینش­های ارزشمندی در مورد دستاوردهای رفاهی و پیامدهای کاهش نابرابری کالاهای دیجیتال ارائه می دهد. این مطالعه مزایای قابل توجه اما اغلب اندازه گیری نشده­ای را که کالاهای دیجیتال برای افراد و کل اقتصاد به ارمغان می‌آورد، نشان می­‌دهد. همچنین پتانسیل کالاهای دیجیتال برای کاهش نابرابری در رفاه را با سود فزاینده برای گروه‌های کم‌درآمد روشن می‌کند. با این حال، برای درک کامل مکانیسم‌هایی که از طریق آن کالاهای دیجیتال به کاهش نابرابری کمک می‌کنند، تحقیقات بیشتری لازم است. سیاست‌گذاران باید اهمیت گنجاندن کالاهای دیجیتال در حساب‌های ملی را بشناسند و سیاست‌هایی را تدوین کنند که نوآوری دیجیتال را تقویت کرده و دسترسی عادلانه را تضمین کند. با انجام این کار، سیاست‌گذاران می‌توانند از افزایش تولید کالاهای دیجیتال در جهت رشد اقتصادی کشورها استفاده کنند.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.