پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
صانع يا دستيار؟ درباره هوش مصنوعی در صنايع خلاق: مفاهيم، رويكردها و كاربردها

صانع يا دستيار؟ درباره هوش مصنوعی در صنايع خلاق: مفاهيم، رويكردها و كاربردها

شبنم لشگری


اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق
ناشر : ماهنامه مديريت ارتباطات
سال نشر : 1402



  • متن
  • هوش مصنوعي خلاق و هم‌خلاق
  • هوش مصنوعی در صنایع خلاق
  • كاهش هزينه‌ها و افزايش كارايي
  • تجزيه و تحليل كلان‌داده و تسهیل در تصميم‌گيري
  • بخش دانلود

متن

هوش مصنوعي به عنوان يك فناوري نوظهور، علاقه­‌مندان زيادي در بين صاحبان صنايع خلاق و فرهنگي پيدا كرده است. اين فناوري فرصت‌­هاي متعدد و بي­‌نظيري پيش­ روي اين صنايع قرار مي‌­دهد. كاهش هزينه­‌ها و افزايش كارايي در توليد محصولات خلاق، تحليل كلان‌­داده و تسهيل در تصميم­‌گيري، شخصي‌­سازي، توليد و توصيه محتوا از جمله كاربردهاي مهم هوش مصنوعي در صنايع خلاق است. خلاقيت به عنوان يكي از صفات انساني، در طول تاريخ نقش مهمي در توسعه فرهنگ و هنر و شكل دادن به نحوه­ي درك انسان از واقعيت داشته است. خلاقيت را مي‌­توان به عنوان يك ويژگي ذاتي انسان در تمامی تلاش‌­هاي انساني مشاهده كرد. با اين حال، تعداد كمي از صنايع براي استفاده از ظرفيت خلاقيت انساني و بهره­‌برداري از آن طراحي شده‌­اند. از اين بخش­ ها به عنوان صنايع خلاق ياد مي­‌شود كه هسته‌ي اصلي فعاليت­‌هاي آن را  خلاقيت انسان شكل مي­‌دهد. بنابراين، تركيب محصولات فكري و ارزش‌­هاي فرهنگي، اساس شكل­‌گيري محصولات صنايع خلاق است كه فناوري‌ها نيز نقش مهمي در توليد انبوه اين محصولات ايفا مي‌­كنند. اين صنايع شامل: تبليغات، هنرهاي تجسمي، طراحي،‌ رسانه و ارتباطات و غيره مي­‌شود.

يكي از مهم­‌ترين جنبه­‌هاي مطالعه صنايع خلاق، تأثير آن بر اقتصاد كلان است. از آنجايي كه صنايع خلاق مبتني بر نوآوري و خلاقيت هستند، اين ظرفيت را دارند كه با رويكردها و اكتشافات نوآورانه خود بر ساير صنايع تاثير بگذارند. اين صنايع از طريق تحول زنجيره تأمين، گسترش ايده‌­هاي خلاق و نوآورانه به بخش‌­هاي ديگر، تاثير بر توسعه شهري و تقويت اقتصاد به بخش‌­هاي ديگر سود مي‌­رسانند. تاثير صنايع خلاق فقط به اقتصاد محدود نمي‌­شود و اثرات آن را مي‌­توان در تمام ابعاد جامعه احساس كرد. صنايع خلاق در شكل دادن به فرهنگ­‌ها و بازتعريف نگرش­‌هاي اجتماعي نقش مهمي دارند. اصلي­‌ترين سود اين صنايع به جامعه حفظ و گسترش فرهنگ است. برخلاف ساير بخش­‌ها كه كالاي استانداردشده توليد مي­‌كنند كه با فرهنگ مبدا سنخيتي ندارند، در توليد محصولات صنايع خلاق به لحاظ فرهنگي و تاريخي،‌ ايده­‌آل­‌هاي جامعه­ ي مصرف­‌كننده نيز مورد توجه قرار مي­‌گيرد. اين ملاحظات در بخش‌‎­هاي خلاق سنتي همانند معماري و موسيقي قابل مشاهده است. بنابراين، مي­‌توان گفت كه صنايع خلاق يك قطعه حياتي از حفظ فرهنگ هستند كه ارتباط بين جوامع،‌ فرهنگ و دنياي تجارت را تقويت مي­‌كنند.

تغييرات شديد اقتصادي و سياسي كه در پي جهاني شدن اقتصاد، ديجيتالي شدن صنايع، تغيير پارادايم­‌هاي اجتماعي،‌ رويدادهاي جهاني مانند همه‌­گيري كوويد-19 و جنگ اوكراين بوجود آمده است، شرايط پيچيده و ناپايداري را براي صنايع خلاق ايجاد كرده و اين مسائل كسب‌­وكارهاي خلاق را مجبور مي‌­كند تا براي پايداري خود در بازار، دائما تكامل يابند. به­‌طور مثال همه­‌گيري كوويد-19 پيامدهاي منفي متعددي براي صنايع خلاق داشت و باعث كاهش اشتغال، كاهش گردش مالي و اختلال در زنجيره ارزش آن­ها شد. طبق گزارش آنكتاد (2022) در طول همه­‌گيري كوييد-19،‌ تقريبا 10 ميليون نفر شغل خود را در بخش­‌هاي فرهنگي و خلاق از دست دادند. با اين حال، تغييرات تكنولوژيكي فعلي، اين صنايع را مي­‌تواند به شرايط سابق بازگرداند و به پايداري آن­ها كمك كند. انتظار مي­‌رود كه گسترش و استقرار سريع هوش مصنوعي (به عنوان مثال Chat GPT) به سرعت بسياري از فرآيندها،‌ محصولات، مدل­‌هاي كسب‌­وكار و فعاليت­‌ها را در صنايع فرهنگي و خلاق تغيير دهد.

چالش ديگري كه صنايع خلاق با آن مواجه‌­اند، انطباق با مدل­‌هاي كسب­‌وكار جديد است. تغييرات سريع در وضعيت اقتصادي، ديجيتالي شدن، تغيير ترجيحات مصرف­‌كننده، بخش خلاق را مجبور مي­‌كند تا مدل­‌هاي تجاري جديدي را براي رويارويي با آن اتخاذ كند. تركيب منابع مالي و درآمدي مختلف يك شيوه­‌ي اصلي براي مواجهه با تغييرات تكنولوژيك است. با تكثير مدل­‌هاي اقتصادي در يك بخش خلاق، منابع درآمدي نيز گسترش مي­‌يابد كه نمونه‌­ي آن در صنعت بازي مشاهده مي­‌شود. اين صنعت در حال حاضر، شش مدل اقتصادي دارد كه به صورت موازي به كار برده مي­‌شود: ‌پرداخت فيزيكي يا ديجيتال، اشتراك، بازي رايگان، پرداخت خرد و تبليغات. تنوع مدل­‌هاي درآمدي به صنعت بازي اجازه داد تا با تغييرات عصر جديد سازگار شوند. براي غلبه بر اين چالش­‌ها، چندين استراتژي مورد نياز است كه از صنعتي به صنعت ديگر متفاوت است. رويكرد اتخاذ شده توسط هر صنعت براي مقابله با اين چالش‌­ها مي­‌تواند تاثير قابل توجهي بر چشم‌انداز آن داشته باشند، و توسعه استراتژي‌هاي موثر براي تضمين پايداري و رشد بلندمدت بسيار مهم است.

هوش مصنوعي خلاق و هم‌خلاق

اصطلاح «هوش مصنوعي»، گرچه مفهومي قديمي است اما اخيرا محبوبيت زيادي ميان مردم و صاحبان كسب‌وكار به دست آورده است. هوش مصنوعي مجموعه‌­اي از كدها، تكنيك­‌ها، الگوريتم­‌ها و داده‌­ها است كه يك سيستم كامپيوتري را قادر مي­‌سازد تا رفتارهاي انسان­‌مانند را توسعه و تقليد كند و از اين رو تصميماتي مشابه يا در برخي مواقع بهتر از انسان­‌ها اتخاذ كند. با توجه به چشم‌­اندازي كه اين فناوري در تغيير شكل جهان از جهات مختلف دارد، هوش مصنوعي به يك روند در حوزه­‌ي اقتصادي و اجتماعي تبديل شده است. دو رويكرد فكري متفاوت نسبت به پديده­‌ي هوش مصنوعي وجود دارد: رويكرد انساني و رويكرد ايده‌­آل‌­گرا هدف رويكرد اول، ايجاد و توسعه نرم‌­افزاري است كه قادر به تقليد از مغز انسان باشد تا بتواند از عهده وظايف به همان روشي كه انسان­ از طريق فرآيند فكري خود و بدون نياز به كمك خارجي انجام مي­‌دهد، بربيايد. در مقابل، رويكرد ايده‌­آل استدلال مي­‌كند كه هوش مصنوعي نبايد از هوش انسان تقليد كند. در عوض، بايد يك هوش كاملا منطقي توسعه يابد كه قادر به انجام وظايف بدون سوگيري و تعصبات انساني باشد. اين دو رويكرد را مي­توان به به­‌طور خلاصه در جدول 1 مشاهده كرد.

* براي مشاهده جدول انواع رويكردها نسبت به هوش مصنوعي به فايل كامل مقاله مراجعه نماييد*

با افزايش استفاده از هوش مصنوعي در صنايع خلاق، بحثي در مورد نقشي كه اين فناوري نوآورانه بايد ايفا ­كند شكل گرفته است. در مطالعه‌­اي كه در سال 2022، تحت عنوان «بازتعريف خلاقيت در عصر هوش مصنوعي» انجام شده است، دو ديدگاه اصلي را براساس درك از فناوري، اعتماد به قابليت­‌هاي آن و تمايل به تكيه بر مدل­‌هاي هوش مصنوعي متمايز مي­‌كند. اين ديدگاه­‌ها شامل:هوش مصنوعي خلاق مستقل و هوش مصنوعي هم­‌خلاق است.

* براي مشاهده تصوير مربوط به هوش مصنوعي هم­‌خلاق در مقابل هوش مصنوعي خلاق مستقل به متن كامل مقاله مراجعه نماييد*

طرفداران ديدگاه اول ادعا مي­‌كنند كه صنايع بايد به‌­طور كامل فناوري هوش مصنوعي را بپذيرد و به آن اجازه دهند تا به يك موجوديت خلاق مستقل تبديل شود. اين گروه معتقدند، هوش مصنوعي بايد با هدف تقليد از مغز انسان تا حدي تكامل يابد كه در نهايت بتواند خلاقيت­‌هاي اصلي خود را بدون راهنمايي انسان توليد كند. به­‌طور مثال هوش مصنوعي خلاق مستقل مي­‌تواند ابزاري باشد كه به­‌تنهايي قادر به توليد يك ويدئو و فرايند­هاي توليد آن از جمله نوشتن فيلم­نامه، ضبط و ويرايش و غيره بدون نياز به كمك انساني باشد. بنابراين اين گروه، هوش مصنوعي را برابر با هنرمند مي­‌دانند و نتايج خلاقانه بدون توجه به اينكه توسط انسان يا يك مدل توليد شده است، اعتبار و ارزش يكساني دارد. از طرف ديگر، حاميان ديدگاه «هوش مصنوعي هم‌­خلاق» استدلال مي­‌كنند كه نقش هوش مصنوعي بايد به كمك به انسان­‌ها محدود شود. اين ديدگاه، فناوري هوش مصنوعي را صرفا ابزاري مي­‌داند كه انسان­‌ها مي­‌توانند از آن براي فعاليت­‌هاي مكانيكي كه نيازي به خلاقيت ذهني نيست، استفاده كنند. در اين سناريو، هوش مصنوعي به عنوان يك موجوديت نيمه‌­خلاق كه قادر به حمايت از خلاقيت انساني است، ديده مي‌شود. به­‌طور مثال ابزارهايي كه براي ويرايش ايرادات فيلم‌­ها مانند: حذف صداي زائد و افزايش كيفيت عكس و غيره است در اين دسته قرار دارند. اين دو مكتب فكري را مي­توان در صنايع خلاق يافت كه در حال حاضر ديدگاه هوش مصنوعي هم‌­خلاق غالب است.

[2] Co-Creative AI.

هوش مصنوعی در صنایع خلاق

كاربست جدي هوش مصنوعي در صنايع خلاق در مقياس انبوه، نسبتا جديد است، اما با سرعتي چشمگير در حال افزايش است. گفته مي‌­شود كه اندازه بازار مرتبط با هوش مصنوعي در حوزه رسانه و سرگرمي در سال 2022 به 13.8 ميليارد دلار رسيد و پيش‌­بيني مي‌­شود تا سال 2032 به 149.9 ميليارد دلار برسد.

* براي مشاهده اندازه بازار هوش مصنوعي در صنعت رسانه و سرگرمي از سال 2022 تا 2032 به متن كامل مقاله مراجعه كنيد*

از نظر جغرافيايي، اين افزايش، عمدتا در كشورهاي توسعه يافته بوده است كه منطقه آمريكاي شمالي در اين زمينه پيشرو است. در سال 2021، بخش فروش و بازاريابي در صنعت رسانه و سرگرمي بيشترين بهره‌­مندي را از هوش مصنوعي داشته است. كاربرد آن در اين حوزه شامل: طراحي، تبليغات و پروموشن است. علاوه بر آن، بخش شخصي­‌سازي نيز رشد قابل توجهي در سال­‌هاي اخير داشته است. انتظار مي­‌رود اين روند به دليل ارتباط آن با توزيع و مصرف محتوا در صنايعي مانند موسيقي و VODها افزايش يابد.

*براي مشاهده نمودار هوش مصنوعي در بازار رسانه و سرگرمي، تقسيم­‌بندي بر اساس كاربرد به متن كامل مقاله مراجعه كنيد*

صنايع خلاق در حال حاضر به دليل تلاش براي يافتن راه­‌هايي براي كسب درآمد از محتواي خود و دستيابي به مخاطبان ديجيتالي و بوميان ديجيتال با لحظات حياتي مواجه است. همه‌­گيري COVID-19 و قرنطينه­‌هاي آن به ديجيتالي شدن صنايع سرعت بخشيد و فرصت­‌هايي که براي هوش مصنوعي پيش روي اين صنايع قرار مي­‌دهد كه در ادامه به آن­ها پرداخته شده است.

كاهش هزينه‌ها و افزايش كارايي

هوش مصنوعي در صنایع خلاق مانند صنعت موسيقي امكان افزايش كارايي كسب‌­وكار در زمينه­‌هاي ايجاد، توسعه و توزيع محتوا و همچنين امكان توليد محتوا (موزيك) را فراهم مي‌­كند. اين فناوري در صنعت نشر به منظور ترجمه‌­­ي خودكار استفاده مي­‌شود. هوش مصنوعي به ناشران اجازه مي­‌دهد زمان مورد نياز براي ترجمه كتاب را قبل از انتشار به ميزان قابل توجهي كاهش دهند و از اين طريق هزينه‌­ها نيز كاهش مي­‌يابد. هوش مصنوعی در صنعت خبر، به عنوان يك ابزار جست­وجو استفاده مي‌­شود كه قادر به فيلتر كردن اطلاعات و تشخيص اخبار جعلي است. اين امر منجر به كاهش زمان جست‌­وجو و توليد محتواي بيشتر توسط خبرنگاران مي­‌شود. همچنين به صحت و اعتبار بيشتر اخبار نيز كمك مي­‌كند. صنعت بازي­‌هاي ويدئويي نيز از قابليت‌­هاي هوش مصنوعي بي­‌بهره نمانده است. در اين صنعت علاوه بر قابليت ويرايش، هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني را مي­‌توان در اتوماسيون تست بازي به كار گرفت. اين امر به تسريع در انتشار بازي­‌هاي جديد كمك مي­كند.

تجزيه و تحليل كلان‌داده و تسهیل در تصميم‌گيري

كسب‌­وكارهاي مربوط به صنايع خلاق از اين قابليت­‌ها براي جمع‌­آوري اطلاعات مرتبط با محتواهاي قبلي خود، مانند ميزان درگيرسازي مخاطب يا نفوذ و انتشار استفاده مي­‌كنند. اين اطلاعات مي­‌تواند براي پيش‌بيني درآمدهاي آينده، توسعه كمپين­‌هاي بازاريابي،‌ ارتقاء كيفيت خدمات و بهبود روابط با مشتري كاربرد داشته باشد. در برخي صنايع مي‌­توان از اين تحليل داده‌­ها براي روندهاي جديد در بازار و شناسايي سودآورترين پروژه­‌ها جهت سرمايه‌­گذاري استفاده كرد. تحليل­‌هاي به‌دست آمده در صنعت هنرهاي نمايشي به منظور تصميم‌­گيری‌هاي بازاريابي و پيش‌­بيني ميزان حضور و فروش بليط استفاده مي­‌شود. در صنعت مد و طراحي، پيش‌­بيني‌­هاي ايجاد شده توسط هوش مصنوعي براي پيش­بيني روندهاي آينده استفاده مي­‌شوند و كسب‌­وكارها را قادر مي­‌سازد تا تغييرات در نيازهاي مشتري را پيش‌­بيني كنند. اين اطلاعات همچنين در بهينه‌­سازي زنجيره تامين جهت به حداقل رساندن مقدار محصولي كه هدر مي­‌رود،‌ استفاده شود. در صنعت موزه و ميراث فرهنگي نیز براي شخصي­‌سازي تجربه بازديدكنندگان استفاده مي‌شود.

* براي مطالعه ادامه كاربردهاي هوش مصنوعي در صنايع خلاق به متن كامل مقاله مراجعه كنيد.*

بخش دانلود

برای دانلود این یادداشت تحلیلی اینجا کلیک نمایید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.