چكيده
فرارسی فناورانه در سالهای اخیر به موضوع مهم در مطالعات مرتبط با توسعه فناوری تبدیل شدهاست. فصل مشترک همه پژوهشها اینست که فرارسی فناورانه ارتباط مستقیم با دانش و جریان آن و ایجاد ظرفیت و انباشت توانمندیهای فناورانه دارد اما موضوع قابل توجه این است که در بیشتر پژوهشها، دوگانه دانش خارجی-دانش بومی وجود دارد و مطالعاتی که به بررسی نقش همزمان و مکمل این دو نوع دانش در فرارسی پرداخته باشند، محدود است. در این پژوهش نقش جریان دانش در فرارسی حوزه فناوریهای خورشیدی بدلیل اهمیت راهبردی این انرژی و همچنین ماهیت خطی بودن نوآوری در آن، بررسی شد. این پژوهش از نوع فنسنجی و بااستفاده از تحلیل استنادی و برروی فرادادههای پایگاه پتنت دِرونت (1980 تا 2017) انجام شد. نتایج نشان داد که کشورهای موفق در ابتدا با استفاده از دانش خارجی، توانستند ظرفیت جذب خود را بالا ببرند. سپس این کشورها بیشتر به دانش درونی خود متکی و در نهایت علاوه بر تامین دانش برای خود، به منبع دانش فناورانه برای سایر کشورها تبدیل شدند. همچنین کشورهای موفق توانستند در مسیر فرارسی علاوه بر اکتساب دانش خارجی، آنرا توسعه داده و دانشی خلق کنند که مورد استفاده روزافزون سایر کشورها قرار گرفته و بدینترتیب نقش واسطِ اصلی اشاعه دانش را پیدا کنند.
کلیدواژهها: انرژی تجدیدپذیر، شبکههای غیررسمی دانش، فنسنجی، اشاعه فناوری، نرمافزار پاژک