مقدمه
صنعت موسیقی در تقاطع فرهنگ، فناوری و تجارت در حال رشد است. جذب مخاطب، ایجاد تعامل اجتماعی، رفتن به فراتر از مرزها و ایجاد همزبانی میان مردم مختلف تنها بخشی از قدرت موسیقی است. این گزارش داستان دنیای موسیقی ضبط شده در سال 2022 را با کمک دادهها و آمار بازگو میکند. تمرکز گزارش حاضر بر موسیقی ضبط شده شامل فرمتهای پخش، آلبومهای دیجیتال و فیزیکی و فروش تک است و موسیقی زنده مانند کنسرت در این گزارش بررسی نشده است. موسیقی ضبط شده به محتوای صوتی اطلاق میشود که در قالبی ضبط و ذخیره شده که امکان پخش در زمان دیگری را فراهم میکند. این فرآیند شامل ضبط صدا، تبدیل آن به فرمت دائمی و حفظ آن برای تکثیر است. موسیقی ضبط شده نقشی محوری در صنعت موسیقی ایفا کرده و به هنرمندان اجازه میدهد تا به مخاطبان بیشتری دست یابند، آثار خود را حفظ کنند و تأثیری ماندگار ایجاد کنند. در ادامه به برخی از مهمترین آمارها و اطلاعات درباره صنعت موسیقی ضبط شده در سال 2022 پرداخته میشود.
نمایی کلی از وضعیت موسیقی ضبط شده در سال 2022
در سال 2022، بازار جهانی موسیقی ضبط شده با 9درصد رشد، برای هشتمین سال متوالی درآمد صنعت موسیقی را افزایش داد. ارزش بازار موسیقی ضبط شده در این سال به 26.2 میلیارد دلار رسید. در این سال، 10 بازار برتر موسیقی شامل آمریکا، ژاپن، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، کرهجنوبی، کانادا، برزیل و استرالیا بودند که چین برای اولین بار در بین پنج کشور برتر بازار موسیقی قرار گرفته است. همچنین بر حسب تفکیک بخشهای مختلف، 67درصد درآمد موسیقی ضبط شده در سال 2022 بهوسیله سروسهای استریم (اشتراکی 48.3درصد و تبلیغاتی 18.7درصد) بوده است. 17.5درصد مربوط به نسخه فیزیکی، 9.4درصد حقوق استفاده از موسیقی، 3.6درصد دانلود و دیگر روشهای دیجیتال غیر استریمی و 2.4درصد هم به هماهنگسازی اختصاص یافته است.
روند درآمد جهانی موسیقی ضبط شده
همچنین بررسی میزان درآمد صنعت موسیقی ضبط شده در جهان از سال 1999 تا 2022 بر اساس بخشهای مختلف حاکی از این است که تا سال 2016 نسخه فیزیکی همواره بیشترین درآمد را داشته است، اما از این سال به بعد سرویس استریم با سرعت بالایی جانشین این بخش شده، بهطوری که در سال 2022، سرویس استریم با اختلاف زیادی نسبت به سایر بخشها پیشتاز است.
بخشهای مختلف موسیقی ضبط شده در سال 2022
نگاهی دقیق به آمارهای موجود در سال 2022 (نمودار شماره 4) نشان میدهد که درآمد موسیقی ضبط شده از سرویس استریم با رشد 11.5درصدی نسبت به سال 2021 به 17.5 میلیارد دلار رسیده است که سهم سرویس اشتراک از این عدد 12.7 میلیاردلار است. درآمدهای نسخه فیزیکی - از جمله سی دی، وینیل و سایر فرمتهای فیزیکی - برای دومین سال متوالی افزایش یافته، البته که این عدد با رشد سال قبل (16.1درصد) که با تجدید حیات پس از همهگیری تحریک شده بود، مطابقت ندارد.
در یک مسیر مورد انتظار، دانلودها و سایر روشهای دیجیتال (غیر استریمی) - که تنها 3.6درصد از کل بازار را تشکیل میدهند - بار دیگر تنها دستهای بود که در سال 2022 نیز کاهش یافت، مهمترین دلیل این امر را میتوان رشد مستمر سرویسهای استریم دانست. درآمد حاصل از حقوق اجرا - استفاده از موسیقی ضبط شده توسط پخشکنندگان و اماکن عمومی - 8.6درصد رشد کرده، این درآمد با رسیدن به 2.5 میلیارد دلار در سال 2022، از سطح قبل از همهگیری در سال 2022 فراتر رفت و 9.4درصد از بازار جهانی را تشکیل داده است.
محبوبترین و پرفروشترین هنرمندان در سال 2022
بر اساس میزان مصرف موسیقی در قالبهای مختلف (شامل فرمتهای پخش، آلبومهای دیجیتال و فیزیکی و تک نسخه) در همه کشورها و در یک سال تقویمی Taylor Swift پرفروش ترین و محبوبترین هنرمند موسیقی در سال 2022 بوده است. بعد از Swift، گروه BTS قرار گرفته و رتبه سوم نیز متعلق به Drake است.