مقدمه
تقسیم کره به دو بخش کره شمالی و کره جنوبی از جمله نتایج جنگ جهانی دوم است. با وجود این تقسیم منطقهای، کره شمالی و کره جنوبی همچنان فرهنگ و ارزشهای سنتی مشترکی دارند. بر این اساس میتوان گفت کره در مرزهای جغرافیایی و درونسرزمینی، متفاوت اما در فرهنگ هنوز متحد است.
کره، بسیار تحتتأثیر فرهنگ چینی و ژاپنی قرار دارد؛ این تأثیر را میتوان در آیین کنفوسیوس مشاهده کرد که سنتهای بسیاری را ایجاد کرده و امروزه در کره مدرن نیز قابل مشاهده است (El Shazley,Oct9,2017). به طور کلی قوانین سنتی، اصول نظامی، طب سنتی، نهادهای سیاسی و دیگر مولفههای فرهنگی کره برگرفته از فلسفه و مذاهب کنفوسیوسیسم، بودیسم و تائوئیسم و همچنین فرهنگ سنتی شرق آسیاست (Richey,2013:137). لذا میتوان فرهنگ کره جنوبی را تلفیقی از فرهنگ سنتی قبایل بومی این منطقه و فرهنگ شرق آسیا دانست.
امروزه موج کرهای شدن در آسیا، آفریقا و برخی کشورهای اسلامی مخاطبان بسیاری را جذب کرده است و مردم اکثر این کشورها به فرهنگ و تولیدات فرهنگی خلاق کره از قبیل فیلم، سریال و موسیقی روی آوردهاند. آثار ادبی کره، کماکان به زبانهای مختلف ترجمه میشود. تکنیکهای نقاشی کرهای موجب تحسین متخصصان این عرصه واقع شده است. ساخت فیلم و سریال در مکانهای تاریخی و با لباسهای سنتی موجب جذب نسل جوان به فرهنگ سنتی کره جنوبی شده که این امر توسعۀ گردشگری با هدف بازدید از قصرها و اقامت در خانههای سنتی کره را به دنبال داشته است. این مهم، نشان از محبوبیت بالای فرهنگ کرهای در بین نسل جوان دارد. توسعۀ این امر بدون برنامهریزی نهادهای سیاستگذار از جمله دولت کره امکانپذیر نبوده است (بیدالله خانی،65:1398).
یادداشت پیش رو، به شرح چیستی موج کرهای میپردازد و تاریخچه رشد و گسترش این موج در ایران را نیز بررسی میکند.
چیستی موج کرهای
گسترش فرهنگ کرهای و محصولات فرهنگی این کشور در اقصی نقاط دنیا و به خصوص آسیا، موج کرهای[1] یا هالیو[2] نامیده میشود. تولیدات این موج شامل نمایشهای تلویزیونی و فیلم، لوازم آرایشی و مد، غذا، رقص، موسیقی و بازیهای ویدئویی است (Stefany Valean,2017:11). بسیاری از افراد ریشههای شروع موج کرهای را در سال 1997 زمانی که برای اولین بار در چین یکی از تولیدات تلویزیونی کره مورد استقبال و توجه قرار گرفت؛ میدانند (Hallyu White Paper,2018). هالیو در اواخر دهۀ 1990 از آسیای شرقی شروع و به مرور به سراسر جهان از جمله اکثر کشورهای آسیا، اروپا و آمریکا گسترش یافت. از آن پس کرۀ جنوبی تبدیل به مرکز جدیدی برای تولید فرهنگ پاپ بینالمللی(چند ملیتی) و توزیع تولیدات فرهنگی به همسایگان آسیاییاش شد. موج اول هالیو بر صادرات کالاهای فرهنگی محلی به شرق آسیا بین اواخر دهه 1990 و 2007 تاکید میکرد. از اواخر سال 2007، بازیهای آنلاین و موسیقی کرهای به دو ژانر مهم صنایع فرهنگی کره تبدیل و آغاز موج دوم هالیو نیز از همان سال و با افزایش طرفداران موسیقی کرهای و کاربران بازیهای آنلاین همراه شد.
از جمله عوامل تاثیرگذار بر ایجاد و گسترش موج کرهای، سیاستهای لیبرالیزاسیون رسانه در دهۀ 1990 در کنار سیاستهای توسعهای کره است. این موج علاوه بر نشان دادن یک ناسیونالیسم تجاری، قاب منحصر به فردی از فرهنگ عامه کره جنوبی را توسط رسانههای کرهای به تصویر میکشد (Hyejung,2007:3).
موج کرهای در کشورهای آسیایی
موج کرهای در ایران
بازدید روزانه از سایتها و وبلاگهای فارسیزبان که به طور معمول به فعالیتهای متنوعی از قبیل بازگویی اخبار و انتشار تصاویر بازیگران و قراردادن لینک دانلود موسیقی سریالها میپردازند، در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. بسیاری از این وبلاگها ماهانه بین سه تا ده هزار بازدیدکننده دارند. موج علاقهمندی به فرهنگ کرهای در میان جوانان ایرانی در سالهای اخیر به کاور کردن رقصها و آهنگها نیز کشیده شده است (ذکایی و عزیزی،98:1394).
جمعبندی
منابع
- بیدالله خانی،آرش(1398). «برندینگ و تصویرسازی ملت در کره جنوبی؛ هالیو و کره جهانی»، فصلنامه دولتپژوهشی مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، سال پنجم، ش 20، صص 69-37.
- ذکایی،محمد سعید؛عزیزی همدانی،متین (1394).« موج کرهای در ایران:انگیزهها و آثار اقبال به فرهنگ عامهپسند کرهای در ایران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، ش3.
- عبدی، اسماعیل؛محمودی،مریم؛سعدآبادی،علی اصغر؛ابوالحسنی،زهرا (1395).« بررسی نقش حاکمیت در پیشبرد صنایع خالق و فرهنگی: مطالعه موردی کشورهای کره جنوبی، چین»، تهران:موسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو.
- El Shazley,Ilam (2017). ‘South Korea:Culture and Tradition’, Globalization Partners International, October 9th, Available at: https://www.globalizationpartners.com/2017/10/09/south-korea-culture-and-tradition/
- Hallyu White Paper(2018).KOFFICE, Available at: https://www.korea.net/Resources/Publications/Others/view?articleId=9443
- Jin, Dal Yong(2012). “Hallyu 2.0: The New Korean Wave in the Creative Industry.” The Journal of International Institute, 2 (1): 3-7.
- ‘Korea eyes Mideast, E. Europe for hallyu sales’, Korea Herald, 15/11/12.
- Richey, Jeffrey L(2013). “Confucius in East Asia: Confucianism’s History in China, Korea, Japan, and Vietnam.” Association of Asian Studies, 17 (March):137- 39.
- Stefany Valean,Nicoleta (2017). ‘Creative Industries in South Korea: The Korean Wave’, FINAL PROJECT WORK,Universitat Jaume.
- The Diplomat (2010). “Korean Wave Ripple Effect.” October 26, Available at: https://thediplomat.com/2010/10/korean-wave-ripple-effect/
- The Korean Wave : A New Pop Culture Phenomeno”(2012). Korean Culture and Information Service,Ministry of Culture, Sports and Tourism.
- [1] Korean Wave
- [2] Hallyu in Korean