درباره رویداد
اندیشکده حرف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف با همکاری سازمان ملی هوش مصنوعی، اولین رویداد از سلسله رویدادهای "هوش مصنوعی و صنایع خلاق" را با موضوع "هوش مصنوعی و صنعت بازیهای ویدیویی" برگزار کرد. این نشست روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ به وقت ایران به صورت مجازی برگزار شد. بیش از 160 نفر از کشورهای هند، کانادا، آمریکا و ایران برای حضور در این رویداد ثبت نام کردند.
در این نشست، پنج کارشناس و متخصص برجسته حوزه بازیسازی و هوش مصنوعی از کشورهای مختلف حضور داشتند:
۱. Jay Vedpathak، مهندس صدا از هند
۲. Amirhosein Etaat، توسعهدهنده بازیهای ویدیویی و همبنیانگذار Mars Studio از کانادا
۳. Fatima Alikhah، طراح محصولات هوش مصنوعی از ایران
۴. Niraj Sangani، طراح بازیهای ویدیویی از هند
۵. Hamid Karimian، توسعهدهنده بازیهای ویدیویی از کانادا
مدیریت این نشست را نیز امیر شهرآئینی، پژوهشگر سیاستگذاری هوش مصنوعی بر عهده داشت.
محورهای اصلی مورد بحث در این نشست عبارت بودند از:
۱. نقش هوش مصنوعی در شکلدهی آینده صنعت بازیهای ویدیویی
۲. ملاحظات اخلاقی و حقوقی بازیهای مبتنی بر هوش مصنوعی
۳. همکاری و مشارکتهای استراتژیک در اکوسیستم هوش مصنوعی و بازیهای ویدیویی
۴. فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی و تأثیر آنها بر صنعت بازینکات کلیدی مطرح شده در نشست در قالب زیر بیان شد:
۱. تحول در تجربه بازی:
کارشناسان بر این نکته تأکید کردند که هوش مصنوعی میتواند تجربه بازی را به طور چشمگیری متحول کند. به عنوان مثال، امکان ایجاد دنیاهای مجازی واقعگرایانهتر و تعاملیتر، شخصیسازی تجربه بازی برای هر بازیکن، و ایجاد شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) هوشمندتر از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه است.
۲. بهینهسازی فرآیند توسعه:
استفاده از هوش مصنوعی میتواند فرآیند توسعه بازی را تسریع و بهینه کند. از جمله در زمینه تولید محتوا، طراحی مراحل بازی، و تست و دیباگ کردن. این امر به ویژه برای استودیوهای کوچک و مستقل که در این زمینه تازهکار هستند، میتواند بسیار مفید باشد.
۳. چالشهای اخلاقی و حقوقی:
کارشناسان به چالشهای اخلاقی و حقوقی استفاده از هوش مصنوعی در بازیها اشاره کردند. مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی دادههای بازیکنان، مالکیت معنوی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، و مسئولیتپذیری در قبال تصمیمات هوش مصنوعی از جمله موارد مطرح شده بود.
۴. لزوم همکاری بین رشتهای:
بر اهمیت همکاری بین متخصصان حوزههای مختلف مانند بازیسازی، هوش مصنوعی، علوم داده و اخلاق فناوری تأکید شد. این همکاریها میتواند به توسعه راهکارهای نوآورانه و در عین حال مسئولانه منجر شود.
۵. آینده صنعت بازی:
کارشناسان چشماندازهای مختلفی را برای آینده صنعت بازی با ورود هوش مصنوعی مطرح کردند. از جمله امکان ایجاد دنیاهای مجازی پویا و بینهایت، شخصیسازی کامل تجربه بازی، و حتی ایجاد بازیهایی که به طور کامل توسط هوش مصنوعی طراحی و اجرا میشوند.
۶. توصیههای سیاستی:
در پایان نشست، توصیههایی برای بخش خصوصی و دولت در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی ارائه شد. از جمله لزوم سرمایهگذاری در آموزش و پژوهش، ایجاد چارچوبهای قانونی منعطف، درنظر گرفتن نیازهای سرمایههای انسانی و تلاش برای مهاجرت معکوس نخبگان ایرانی این حوزه به داخل کشور و حمایت از نوآوری در عین توجه به ملاحظات اخلاقی.
این نشست با استقبال شرکتکنندگان مواجه شد و زمینهای برای تبادل دانش و تجربیات میان متخصصان حوزه بازیسازی و هوش مصنوعی فراهم کرد. برگزارکنندگان اعلام کردند که این نشست، اولین رویداد از مجموعه رویدادهایی است که با هدف بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع خلاق برگزار خواهد شد.
در این نشست، پنج کارشناس و متخصص برجسته حوزه بازیسازی و هوش مصنوعی از کشورهای مختلف حضور داشتند:
۱. Jay Vedpathak، مهندس صدا از هند
۲. Amirhosein Etaat، توسعهدهنده بازیهای ویدیویی و همبنیانگذار Mars Studio از کانادا
۳. Fatima Alikhah، طراح محصولات هوش مصنوعی از ایران
۴. Niraj Sangani، طراح بازیهای ویدیویی از هند
۵. Hamid Karimian، توسعهدهنده بازیهای ویدیویی از کانادا
مدیریت این نشست را نیز امیر شهرآئینی، پژوهشگر سیاستگذاری هوش مصنوعی بر عهده داشت.
محورهای اصلی مورد بحث در این نشست عبارت بودند از:
۱. نقش هوش مصنوعی در شکلدهی آینده صنعت بازیهای ویدیویی
۲. ملاحظات اخلاقی و حقوقی بازیهای مبتنی بر هوش مصنوعی
۳. همکاری و مشارکتهای استراتژیک در اکوسیستم هوش مصنوعی و بازیهای ویدیویی
۴. فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی و تأثیر آنها بر صنعت بازینکات کلیدی مطرح شده در نشست در قالب زیر بیان شد:
۱. تحول در تجربه بازی:
کارشناسان بر این نکته تأکید کردند که هوش مصنوعی میتواند تجربه بازی را به طور چشمگیری متحول کند. به عنوان مثال، امکان ایجاد دنیاهای مجازی واقعگرایانهتر و تعاملیتر، شخصیسازی تجربه بازی برای هر بازیکن، و ایجاد شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) هوشمندتر از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه است.
۲. بهینهسازی فرآیند توسعه:
استفاده از هوش مصنوعی میتواند فرآیند توسعه بازی را تسریع و بهینه کند. از جمله در زمینه تولید محتوا، طراحی مراحل بازی، و تست و دیباگ کردن. این امر به ویژه برای استودیوهای کوچک و مستقل که در این زمینه تازهکار هستند، میتواند بسیار مفید باشد.
۳. چالشهای اخلاقی و حقوقی:
کارشناسان به چالشهای اخلاقی و حقوقی استفاده از هوش مصنوعی در بازیها اشاره کردند. مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی دادههای بازیکنان، مالکیت معنوی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، و مسئولیتپذیری در قبال تصمیمات هوش مصنوعی از جمله موارد مطرح شده بود.
۴. لزوم همکاری بین رشتهای:
بر اهمیت همکاری بین متخصصان حوزههای مختلف مانند بازیسازی، هوش مصنوعی، علوم داده و اخلاق فناوری تأکید شد. این همکاریها میتواند به توسعه راهکارهای نوآورانه و در عین حال مسئولانه منجر شود.
۵. آینده صنعت بازی:
کارشناسان چشماندازهای مختلفی را برای آینده صنعت بازی با ورود هوش مصنوعی مطرح کردند. از جمله امکان ایجاد دنیاهای مجازی پویا و بینهایت، شخصیسازی کامل تجربه بازی، و حتی ایجاد بازیهایی که به طور کامل توسط هوش مصنوعی طراحی و اجرا میشوند.
۶. توصیههای سیاستی:
در پایان نشست، توصیههایی برای بخش خصوصی و دولت در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی ارائه شد. از جمله لزوم سرمایهگذاری در آموزش و پژوهش، ایجاد چارچوبهای قانونی منعطف، درنظر گرفتن نیازهای سرمایههای انسانی و تلاش برای مهاجرت معکوس نخبگان ایرانی این حوزه به داخل کشور و حمایت از نوآوری در عین توجه به ملاحظات اخلاقی.
این نشست با استقبال شرکتکنندگان مواجه شد و زمینهای برای تبادل دانش و تجربیات میان متخصصان حوزه بازیسازی و هوش مصنوعی فراهم کرد. برگزارکنندگان اعلام کردند که این نشست، اولین رویداد از مجموعه رویدادهایی است که با هدف بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع خلاق برگزار خواهد شد.
بازتاب رسانهای
خلاقیت مصنوعی؛ به بهانه برگزاری نشستهای بینالمللی هوش مصنوعی و صنایع خلاق
️صنایع خلاق، صنایعی هستند که فصل مشترک سه حوزه فرهنگ، اقتصاد و فناوری به شمار میروند. در واقع برخی از محصولات یا خدمات که فرهنگ یا خلاقیت در آنها متجلّی میشوند و قابلیت تجاریسازی دارند، شامل صنایع خلاق میشوند؛ ضمن آنکه عنصر فناوری نیز کموبیش در تولید خرد یا انبوه این محصولات/خدمات حضور دارد. اما آینده هوش مصنوعی در صنایع خلاق به کجا ختم میشود؟ آیا اصلا هوش مصنوعی میتواند یک هنرمند یا عنصر خلاق تمام عیار شود؟ آیا «خلاقیت مصنوعی» شدنی است؟
این دسته از پرسشها در سطح جهان مطرح و مورد توجه بوده است، به گونهای که نه تنها نخبگان و اندیشهورزان جهانی، بلکه عموم مخاطبین و کنشگران زیستبوم جهانی صنایع فرهنگی-خلاق در این خصوص دغدغه یافتهاند.
در این راستا، اندیشکده حرف برای شنیدن صحبتهای اندیشهورزان و کنشگران صنایع خلاق از نقاط مختلف جهان، اقدام به طراحی و برگزاری سه رویداد بینالمللی در تابستان امسال نمود که در مجموع، ۵۳۶ نفر از ۲۱ کشور برای حضور در این سه رویداد ثبتنام کردند.
گزارش و تحلیل این سه رویداد را در صفحه ششم روزنامه شریف بخوانید.