درباره
این ویژه نامه در پی مقالاتی است که فارغ از الزامات ساختاری غیرضروری، به تحلیل و روایت مستدل و مبتنی بر شواهد عینی بپردازند و از منظر سیاستگذاری و اقدامات مدیریتی، حائز اثربخشی باشند.
آثاری مد نظر است که مشخصاً متمرکز بر تجارب اخیر در زمینه کرونا باشند و آثاری که موضوعات جنبی و تبعی کرونا را مورد توجه قرار داده اند مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت. همچنین مقالات صرفاً پزشکی، اپیدمیولوژی، فنی و یا متمرکز بر جنبه های لجستیکی مدنظر نیستند و پذیرش نمی گردد.
به مقالات پذیرفته شده و برتر ۱ تا ۲ میلیون تومان حق تالیف پرداخت خواهد شد.
* سیاستگذاری پیشگیرانه؛ آمادگی پیشینی از منظر گفتمانی، رسانه، اعتماد عمومی، درسآموخته از تجارب دیگر کشورها، برنامههای اضطراری و راهبرد ملی
* ماهیت بحران کرونا به عنوان یک چالش و مسئله سیاستی غامض و اثرات آن بر نظریات و فرآیندهای سیاستگذاری
* نقش رویکردهای جامعهمحور (بسیج، جنبشهای خیریه، مردمی و داوطلبانه، …) در حل بحران و کمک به حکمرانی آن
* سازوکارهای سیاستگذاری شواهدمحور در سطوح بیمارستانی، شهری، استانی، ملی و بخشی
* طراحی سیاست، تصمیمگیری و تصمیمسازی در بحرانی با چنین سرعت پیشرونده؛ بحث بر روی گزینههای سیاستی در دسترس
* نقش و محدودیتهای مدلهای کمّی، آماری و شبیهسازی در پیشبینی و تصمیمسازی
* بررسی تطبیقی شاخصهای عملکردی کشور و ارتباط آنها با سیاستگذاری و تصمیمات اخذ شده
* (علم) تنظیمگری در تعامل با فرآیندهای تصمیمگیری
* سیاستگذاری رفتاری
* پیادهسازی سیاست؛ و عدمانطباق اهداف سیاستی با نتایج و رفتارهای میدانی مشاهده شده در واقعیت؛ اثربخشی ابزارهای سیاستی
* نقش علم و حاکمیت در گفتمانسازی و همراهسازی (یا مردد ساختن) جامعه (انسجام اجتماعی)
* اطلاعات نادرست و فریبنده (Misinformation & disinformation)، رسانه و اعتماد عمومی
* رهبری بحران
* نقش و اثربخشی نهادهای مسئول در بحران همانند سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پدافند غیرعامل کشور، ستاد ملی کرونا، دیگر ستادهای موقت-ویژه تشکیل شده، حکمرانی شبکهای و تفویض اختیارات در مواجهه با کرونا
* علم پساعادی (PNS)، عدم قطعیتها، پیچیدگیها و سیاستگذاری در شرایط بحران
* سایر موضوعات در حد فاصل علم-سیاست-جامعه و بحران کرونا
* سیاستهای آموزش عمومی و آموزش عالی در زمان بحران کرونا و نقش رسانه ملی
* مدیریت انطباقی (Adaptive management) در بحران کرونا
* یادگیری (سریع) از درسآموختههای خود و دیگر کشورها در سیاستگذاری و مقابله با کرونا
* سیاست تدارکات دولتی و عمومی در بحران کرونا
* مشارکت عمومی-خصوصی در بحران کرونا
۲. سیاستگذاری پسا-کرونا:
* سیاستگذاری در ترمیم آسیبهای وارده به اقتصاد و کسبوکارها
* بحران کرونا به عنوان فرصتی برای کسبوکارهای دیجیتال و تحول دیجیتال در جامعه و آموزش
* سیاست آموزش عالی پس از بحران؛ از جمله حرکت به سمت آموزش مجازی
* سیاست آموزش و پرورش پس از بحران؛ از جمله حرکت به سمت آموزش مجازی
* دلالتهای سیاستی (سیاست علم و تحقیقات) ناشی از تغییر در رویه پژوهشها به سمت گروهی و مجازی شدن
* بازتعریف نقش نهادهای مدیریت بحران و ساختار حکمرانی متاثر از درسآموختهها از بحران کرونا
* مفهومپردازی رویکرد جامعهمحور به عنوان بازوی حاکمیت در مواجهه با بحرانها
* بررسی هر کدام از محورهای قسمت ۱ با دید به دوران پسا-کرونا
* دریافت چکیده ۳۰۰ – ۵۰۰ کلمهای تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ (امکان تعامل با سردبیر پیش از ارسال چکیده وجود دارد).
* داوری سریع و ارسال نتایج داوری در خرداد ماه ۱۳۹۹ و اعلام دلایل رد آثار به نویسندگان
* داوری باز (Open Peer Review (OPR)): نظرات داوران و پاسخ نویسندگان به همراه مقالات بر روی وبسایت فصلنامه منتشر خواهد شد.
* تشکیل نشست نیم روزه در خرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور نویسندگان چکیدههای پذیرفتهشده جهت هماندیشی و انسجامبخشی به مقالات
* انتشار زودهنگام (Early View) چکیدهها در وبسایت فصلنامه از زمان پذیرش اولیه آنها (حسب رضایت نویسندگان) و بروزرسانی مداوم آن طی فرآیند داوری تا انتشار نهایی
*انتشار نهایی ویژهنامه در شماره تابستان ۹۹ فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری با دسترسی رایگان (Open Access)