معرفی
-
طرح موسوم به صیانت اولین بار تحت عنوان «طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» در آبان ماه 1397 و در واکنش به چالشهای به وجود آمده برای کشور به دنبال فراگیری پیامرسانهای خارجی و فقدان قانون جهت ساماندهی و مدیریت این پدیده در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
-
در تیر ماه 1399 همین طرح با اعمال تغییراتی در محتوا و البته تغییر نام به «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» مجدداً در مجلس دوازدهم اعلام وصول و بلافاصله به طور جدی به محل مناقشه عمومی و نخبگانی تبدیل شد. دغدغه اصلی طرح در این مرحله، باز هم ساماندهی پیامرسانها بود، اما به جهت درهمتنیدگی این پدیدهها با موضوعات مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، محتوای طرح به مسائل متعددی پرداخته بود. نسخه مورّخ 26 تیر ماه 1399 مشتمل بر طیف گستردهای از موضوعات از قبیل حمایت مالی از توسعه فنّی و محتوایی پلتفرمهای داخلی، نحوه ارائه خدمات مالی بانکی و رمزارزها بر بستر پیامرسانها، ضوابط فعالیت کاربران در پلتفرمها و حقوق کاربران، قیمتگذاری و تعرفهگذاری پهنای باند، صیانت از داده کاربران و حریم خصوصی آنها، پالایش محتوای غیرمجاز، احراز هویت کاربران، جرمانگاری فعالیتهای کاربران و پلتفرمها و مسئولیت پلتفرمها در راستای مقابله با آنها، ضمانت اجرایی تصمیمات و مهمتر از همه مسئله مدیریت درگاه ورود اینترنت به کشور بود.
-
آزمایشگاه داده و حکمرانی از ابتدای مطرح شدن این طرح در فضای سیاستگذاری و سپس نخبگانی کشور با هدف تهیه گزارشهای تحلیلی سیاستی، نگارش یادداشتهای تخصصی، ارائه انتقادات کارشناسی و پیشنهادات اصلاحی و در نهایت حمایتگری در زمینه تغییر مسیر طرح به سمتی که مبتنی بر یک چارچوب مفهومی قابلدفاع، پاسخگوی نیازهای واقعی نظام حکمرانی فضای مجازی کشور باشد، فعالیت داشته است. ماحصل تلاشهای چند ماهه و پشتوانه نظری آن، مشارکت در تهیه طرح «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» شد که به عنوان یک نسخه جایگزین، از حمایت قریب به اتفاق دستگاههای تخصصی مرتبط با فضای مجازی کشور و صاحبنظران این حوزه برخوردار است.
-
نسخههای پیشین علیرغم زحمات و پیگیری قابل تقدیر دست اندرکاران مختلف در طول سالیان، از مدل مفهومی منسجم و روزآمدی پیروی نمیکردند و بعضاً مواد مختلف طرح که در طول زمان و از مسیرهای مختلفی عموماً در پاسخ مستقیم با تجربه ناموفق تعامل میان مرکز ملّی فضای مجازی و وزارت فاوا در دولت قبل وارد شده بودند، ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته و مسئله تفکیک سطوح و شئون مختلف نظام حکمرانی در آن لحاظ نگردیده بود. در مقابل، این نسخه مشترک ــ با علم به کاستیها و نواقصی که ضرورت بهرهگیری از ظرفیت نخبگانی برای بهبود آن را ایجاب میکند ــ بر مبنای مدل مفهومی مشخصی تحت عنوان «مدل حکمرانی چهارسطحی» طراحی شده است که دست کم مواد طرح را ذیل یک مدل مفهومی منسجم، معماری کرده و از ورود به مسائل زائد و نامربوط اجتناب میورزد.
دریافت گزارش
1- اصلاحات پیشنهادی بر روی نسخه 26 تیرماه
2- برجام صیانت؛ مسیر بدون بازگشت پیش روی حکمرانی دیجیتال کشور
3- طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی چه تفاوتهای اساسی با طرح صیانت از حقوق کاربران دارد؟ (اینفوگرافیک)
4- طرح صیانت و تکرار تجربه برجام!