رویکرد راهبردی به مسائل حکمرانی داده؛نظام مسائل حکمرانی داده جمهوری اسلامی ایران

پروژه


کارفرما : شورای راهبردی روابط خارجی

معرفی

رویکرد راهبردی به مسائل حکمرانی داده؛نظام مسائل حکمرانی داده جمهوری اسلامی ایران
 
استعاره­ی جدید «داده در عصر جدید مانند نفت در زمان قدیم است»، به نقش مهم داده در توسعه اقتصاد دیجیتال اشاره دارد. پیشرفت فناوری­های نوظهور باعث می­شود داده­ها با روش­هایی جدید و بی­سابقه و با سرعت و حجمی فوق‌العاده جمع­آوری، ایجاد، استفاده، پردازش، تحلیل، اشتراک­گذاری، منتقل، کپی و ذخیره­سازی ­شوند. کشور‌های منطقه خاورمیانه امروزه به سرعت در حال طرح­ریزی برنامه‌هایی برای مبدل شدن به سرآمد در زمینه فناوری‌های نوین و بالاخص دیجیتالی در بازار رقابتی داغ منطقه هستند. نبودن ایران در حلقه ارزش جهانی و عدم پیوند اقتصاد دیجیتال ایران به بازار منطقه‌ای و جهانی، موانعی پیش­روی تعامل کشور با نظام بین­الملل ایجاد خواهد کرد. بررسی شاخص­های مرتبط با حکمرانی داده نشان­دهنده فاصله ایران با کشورهای همسایه است؛ برای مثال دیدبان داده باز در آخرین گزارش خود (2020) ایران را در جایگاه 131 در بین 187 کشور قرار داده است که در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه همچون امارات (16) و عمان(11) نیز اختلاف فاحشی به نظر می‌­آید. ضرورت دارد از فرصت فناوری­های نوظهور در راستای تجاری شدن کلان­داده­ها و ایفای نقش فعال در فرایند «دیجیتالی شدن خاورمیانه» نهایت استفاده صورت گیرد. در این گزارش، به بررسی مسائل و چالش­های پیش­روی حکمرانی داده در جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت.