مقدمه
صنايع فرهنگی و خلاق همواره با مفاهيمی مانند نوآوری، پايداری، عدالت و رفاه پيوند خوردهاند. سرمايهگذاری در خلاقيت و نوآوری برای توسعه پايدار يك ضرورت به شمار میآيد. يكي از عواملی كه از توسعه و تقويت خلاقيت حمايت و پشتيبانی میكند، پيشرفتهای تكنولوژيك است. فناوریهای ديجيتال، به سرعت در حال رشد هستند و تأثير قابل توجهی در زنجيره ارزش (فرايندهای ايجاد/ توسعه، توليد، توزيع، بازاريابی و مصرف) صنايع خلاق دارند. به عبارتی فناوریهای ديجيتال فرصتهای بسيار مهمي را برای صنايع خلاق در زمينههايی مانند توسعه محصول، مدل كسبوكار و كانالهای توزيع، فرصتهای جديد در بازار و هزينه توليد پايينتر فراهم كردهاند. بلاكچين، از جمله فناوریهايی است كه صنايع خلاق را دستخوش تغيير كرده است. فناوری بلاكچين میتواند حقوق مالكيت معنوی و مديريت محتوا را برای آثار ديجيتال (كتاب، موسيقی، هنر، بازی، عكاسی، متن و غيره) كه توسط صنايع خلاق توليد میشود، تسهيل كند. اين امر به ويژه در جلوگيری از استفادهی بدون اجازه و تضمين پرداخت منصفانهتر برای صاحبان محتوا آشكار میشود.
بلاكچين، يك دفتر كل توزيعشده غيرمتمركز و اشتراكی است كه كار فرايند ثبت تراكنشها و ردگيری دارايیها را در يك شبكه كسبوكار ساده میكند. با تكيه به اين ويژگیها دو قطعه فناوری با ارتباط خاص برای صنايع خلاق ظهور میكند: قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و توكنهای غيرقابل تعويض (Non-Fungible Token) كه به اختصار NFT (انافتی) ناميده میشود. انافتیها آثار هنری منحصربهفرد را شناسايی و مالكيت آن را در بلاكچين ثبت میكنند. قراردادهای هوشمند، روی يك بلاكچين ذخيره میشوند و در صورت برآورده شدن شرايط از پيش تعيينشده، به طور خودكار يك توافقنامه را اجرا میكنند و میتوان از آنها برای تدوين قوانين فروش، استفاده و مجوز انافتیها استفاده كرد. بيش از 80 درصد از تمام انافتیها در شبكه بلاكچين اتريوم ساخته و مستقر میشوند. از جمله اولین انافتیهایی که در اتریوم راه اندازی شدند، مجموعه هنری کرپیتوپانکها (Cryptopunks) و بازی ویدیویی کریپتوکیتیز (Cryptokitties) بودند. یک محتوای خلاقانه، مثل هنر دیجیتال، یک شناسه منحصر به فرد دارد و مالکیت آن به یک آدرس منحصر به فرد در بلاکچین مرتبط میشود. هم قوانین در قراردادهای هوشمند و هم اجرای آن قوانین به صورت غیرمتمرکز در بلاکچین ثبت میشوند.
متن كامل این یادداشت را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانيد.
متن كامل این یادداشت را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانيد.