چكيده
یکی از مهمترین ابعاد پژوهش و نوآوری مسئولانه، ایجاد الگویی جدید برای حکمراني علم است. بهاینمنظور، در مقاله حاضر به نقد و بررسی الگوهای کنونی مدیریت و حکمرانی جوامع علمی پرداخته شده است که ترکیبی از الگوهای بوروکراتیک سلسلهمراتبی، بازاری و شبکهای است. این الگوها با توجه به اقتضائات پژوهش و نوآوری مسئولانه بررسی خواهند شد. اصلیترین پرسش مقاله حاضر این است که خاستگاه مفهوم «پژوهش و نوآوری مسئولانه» چیست و حکمراني مناسب برای تحقق پژوهش و نوآوری مسئولانه چه ویژگیهایی باید داشته باشد، حکمراني علم در چارچوب پژوهش و نوآوری مسئولانه چه شروط عملی و مدیریتیای دارد و این شروط را با چه تغییرات یا تحولهایی در نظام حکمراني دانشگاهها در ایران میتوان برآورده کرد. برای نیل به این مقصود، با نگاهی تاریخی به الگوهای حكمراني دانشگاهها در ایران، بهصورت موردی، شیوههای تکوین نظام حكمراني دانشگاه تهران مطالعه شده است. نتیجه راهبردی پژوهش این است که با توجه به ساختار سست مدیریت دانشگاهها در ایران و عدم توازن حکمراني شبکهای آموزش عالی، مفهوم مدیریت نوین دولتی قادر است مفهوم مسئولیتپذیری و نظام پاسخگویی سلسلهمراتبی در دانشگاهها را بهنحوی معتدل احیا کند.
کلیدواژهها: پژوهش و نوآوری مسئولانه، حکمرانی دانشگاه، مدیریت نوین دولتی، آموزش عالی ایران، فرهنگ دانشگاهی