پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
زيست بوم صنايع خلاق و نوآوری زير يك سقف

زيست بوم صنايع خلاق و نوآوری زير يك سقف

شبنم لشگری


اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : سیاست گذاری اقتصادی صنایع خلاق
سال نشر : 1402



  • مقدمه
  • نظر غرفه داران
  • دانلود نسخه کامل گزارش

مقدمه

سينوتكس، نام رويدادي فناورانه است كه در كنار دوازدهمین نمایشگاه بین­‌المللی فناوری و نوآوری اينوتكس و توسط ستاد توسعه فناوري­‌های نرم و هويت­‌ساز برگزار شد. اين رويداد در تاريخ 19 تا 22 ارديبهشت، محلي براي گردهمايی و معرفي فعاليت­ خانه­‌های خلاق و كسب­‌وكارهای فرهنگ­‌بنيان بود. 

دوازدهمین دوره نمايشگاه اینوتکس از تاریخ 19 الی 22 اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار شد. اولين دوره­‌ي برگزاري اين رويداد بين­‌المللي در اسفند سال 1390بود و هم­‌اکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده و هر ساله میزبان بیش از 70 هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از جمله حامیان این نمایشگاه هستند و هدف از برگزاري آن شبكه­‌سازي، توانمندسازي كارآفرينان، تامين مالي و... است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نمایشگاه امسال در قیاس با ادوار پيشين، برگزاری اولین دوره جشنواره معرفی و تجلیل از تأثیرگذارترین نهادهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با عنوان "فینوتکس" و  ايجاد بستري براي معرفي فناوري­‌هاي فرهنگي و نرم، شركت­‌ها و خانه‌­هاي خلاق و نوآوري در نمايشگاهي تحت عنوان «سينوتكس» (CINOTEX) بود.

خانه­‌هاي خلاق و نوآوري، زيرساختي براي حمايت از ايده­‌هاي جديد و كسب­‌وكارهاي نوپا، با محتواي اجتماعي، خلاق و فرهنگي هستند كه در راستاي تقويت اقتصاد خلاق شكل گرفته و فعاليت مي­‌كنند. در نمايشگاه سينوتكس 1402 بيش از 40 مجموعه و شركت حضور داشتند كه به ارائه فعاليت­‌هاي خود در حوزه فرهنگ پرداختند.
 

نظر غرفه داران

در مسیر بازدید از نمایشگاه سينوتكس با برخی گفت‌وگو شد. یکی از آن‌ها غرفه «خانه خلاق و نوآوري ایلسا» بود که در حوزه سبك زندگي فعالیت مي­‌كند. این مجموعه شامل 16 استارتاپ در حوزه­‌هاي مختلف فرهنگي از جمله اسباب‌بازي،‌ بازاريابي و فروش و... است. مرچندازينگ كاراكتر يكي از فعاليت­‌هايي است كه ذيل خانه خلاق ايلسا انجام مي‌­شود. بازارپردازی یا مرچندایزینگ طیفی از فعالیت‌های بازاریابی است که در محل فروش (نقطه فروش)، انجام شده و هدف آن، فروش هرچه بیشتر و بهتر دیده‌شدن یک محصول است.

غرفه‌دار ایلسا در صحبت‌های خود از صداوسیما به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان کاراکترهای گوناگون (مثل جناب خان) نام برد، اما از عدم همکاری این نهاد در صدور مجوز برای بهره‌گیری و مرچندايزينگ این کاراکترها انتقاد کرد. او گفت: «مارول»(Marvel)، سالانه سود هنگفتی از کاراکتری مثل باب اسفنجی کسب می‌کند. مبلغی که بیش از صادرات نفت ایران است. او گردش درآمدی مرچندایزینگ را بالا دانست و همین مسئله را دلیل عدم همکاری صداوسیما معرفی کرد.

غرفه دیگر متعلق به صندوق پژوهش فناوری نوآوری اجتماعی بود که بر روی سه شرکت «شیروونی»، «میگ میگ» و «ایزاین» سرمایه‌گذاری کرده‌ است. به گفته غرفه‌دار این مجموعه، شیروونی در حوزه خرید متری خانه فعالیت می‌کند؛ طوری که بتوان با هر مقدار پول صاحب خانه شد. این پلتفرم برای کارآمدسازی پول‌های خردی است که ظاهرا نمی‌توان با آن‌ها کاری انجام داد.

دیگری، شرکت نگاره خانه فردا است که با نام  تجاری «ایزاین» خدمات نوینی در زمینه فرش و سایر لوازم منزل ارائه می‌دهد. امکان تست محصولات به صورت مجازی، امکان طراحی فرش دلخواه، امکان سفارش فرش در سایز دلخواه و اشکال مختلف، برخی از خدمات این مجموعه هستند.

این مجموعه مدعی است که پلتفرم ایزاین اولین سامانه شخصی‌سازی طرح فرش در جهان است که به عنوان یک فروشگاه آنلاین این قابلیت را به مشتری می‌دهد که رنگ و طرح هر لایه از فرش مورد نظر خود را با سلیقه شخصی تغییر دهد. ایزاین با به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) امکان مشاهده و تست محصولات در فضای مورد نظر را به خریدار می‌دهد.
«خانه خلاق و نوآوری صدرامهر» كه خدماتي در زمینه منتورینگ، شتابدهی و خدمات فضای کار اشتراكي ارائه می‌دهد نيز در اين نمايشگاه غرفه داشت. از شرکت‌های زیر مجموعه اين خانه خلاق که در نمایشگاه امسال هم حاضر بودند می‌توان به «لیپا» و «آرشوتك» اشاره کرد. مجموعه لیپا، نرم­‌افزاری در حوزه حفاظت از محتوای آموزشی طراحي كرده است. این نرم‌­افزار برای کسانی که کتاب یا هر محتوای آموزشی ارزشمند دیگری ارائه مي­‌كنند، کارایی دارد؛ به این صورت که محتوا را غیرقابل کپی می‌سازد. حتی اگر از صفحه فیلمبرداری شود قابلیت رهگیری و پیگیری قانونی وجود دارد.

مجموعه آرشوتك در زمینه ژنتیک فعاليت دارد. با استفاده از بزاق دهان مشخصات ژنتیکی افراد را تعیین می‌کند. داده‌های به دست آمده، حتی نوع بیماری‌هایی که بدن فرد در برابر آن‌ها ضعیف است را مشخص می‌کند. مشخص می‌شود که آیا شخص، مستعد استرس و خشم هست یا خیر و بسته به نتیجه، مشاوره‌های لازم داده می‌شود. این مجموعه در سطح مدارس پایه فعالیت دارد تا از سنين  کودکی بتوان مشکلات را تشخیص داد و برای آن‌ها چاره اندیشید.

غرفه بعدی «خانه خلاق و نوآوری همارا» بود. تمرکز این مجموعه بر آموزش و منتورینگ در حوزه انیمیشن و موشن گرافیک از سنین نوجوانی است. به گفته متصدی این غرفه، هنرجویان، ظرف مدت یک تا دو سال، دوره دیده و آماده فعالیت در بازار و تولید محتواهای حرفه‌ای تجاری می‌شوند. انجام پروژه‌های تولیدی انیمیشن (از جمله انیمیشن افتتاحیه اینوتکس امسال) از دیگر فعالیت­‌هاي ارائه شده­‌ي این مجموعه است.

در نمايشگاه سينوتكس، دانش­‌آموزان نيز صاحب غرفه بودند و در برخی غرفه‌ها، برنامه‌های آموزنده و سرگرم‌کننده‌ای برای این رده سنی در نظر گرفته شده بود.

در یکی از این غرفه‌ها به کمک کتاب‌های سلام روبی به کودکان (5-15 سال) آموزش برنامه‌نویسی می‌دادند. روند آموزش به این شکل است که ابتدا از طریق بازی و داستان و کتاب، مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی و توانایی حل مسئله یاد داده می‌شود و بعدتر با یادگیری برنامه‌های پیشرفته‌تر می‌توانند خود برنامه‌های حرفه‌ای بنویسند و بسازند. از ديگر غرفه‌هايي كه در اين نمايشگاه حضور داشتند مي‌­توان به غرفه «داناشو» و غرفه «تبيان» اشاره كرد.

تبيان موسسه‌­اي نام آشنا در حوزه فرهنگ و اطلاع­‌رساني است. اين موسسه در زمينه توليد و عرضه نرم‌­افزار و بازي­‌هاي رايانه­‌اي،‌ ارائه خدمات وب‌­نوشت و حمايت از توليدكنندگان محصولات فرهنگي فعاليت دارد.

اين نمايشگاه در نهايت در روز جمعه 22 ارديبهشت ماه 1402 با برگزاري مراسم اختتاميه به كار خود پايان داد.

دانلود نسخه کامل گزارش

 برای دریافت نسخه پی دی اف کامل اینجا کلیک کنید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.