چکیده
افزایش آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت خودروها و محدودیت منابع سوخت های فسیلی موجب شده تا گرایش به سمت تولید خودروهای برقی بیشتر شود. در ایران استفاده از خودروهای برقی نیاز به مطالعه بیشتری در زمینه عرضه و تقاضای این محصول داشته و فارغ از بحث عرضه، استفاده از خودروهای برقی نیاز به درک بهتر از نیازها، خواستهها و سلایق مصرف کنندگان را نیز دارد. در این پژوهش از رویکرد یکپارچه، که حاصل ترکیب روش تجربه انتخاب با مدل عامل بنیان میباشد، به مدلسازی و شبیهسازی تمایلات مصرف کنندگان پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دارندگان گواهینامه رانندگی در کشور است. با روش نمونه گیری تصادفی، داده ها با پرسشنامهایی شامل هشت مجموعه انتخاب از 412 نمونه گردآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از مدل لاجیت شرطی و شبیه سازی استفاده شده است. نتایج رویکرد یکپارچه، نشان میدهد که مشوقهای دولتی بیش از سایر ویژگیهای خودروی برقی بر تمایل به استفاده از آن تاثیر گذار است. همچنین ویژگیهای قیمت، سرعت و مدت زمان شارژ در اولویتهای بعدی مصرف کنندگان قرار دارد. توجه به ویژگیهای فوق میتواند به سیاستگذاران و تولیدکنندگان خودرو در زمینه بهکارگیری ویژگیهای جدید و یا بهتری نسبت به گذشته، کمک کند.
كليدواژهها: روش تجربه انتخاب، مدل عامل بنيان، قيمتگذاري رفتاري، شبيهسازي، خودروي برقي