چکیده
از میان عوامل تأثیرگذار بر حوزهی تبلیغات که شامل فناوریهای رسانهای، مقررات، تبلیغکنندگان، کانونهای تبلیغاتی و مانند اینها میشود، اهمیت رسانه به قدری اساسی است که به ورود صنعت تبلیغات به دورهی جدیدی از مراحل تکامل خود منجر شده است. وقتی تلویزیون متولد شد، تبلیغات به شکوفایی و گسترش معجزهآسایی رسید، که از آن دوران به عصر طلایی تبلیغات یاد میشود. آن زمان کسی گمان نمیکرد بعدها رسانهای ظهور کند که به جای انتشار محتوای تبلیغاتی برای طیف وسیعی از مخاطبان، پیام را شخصیسازی کند. تبلیغات شخصیسازی شده، ارائهی پیام تبلیغاتی هدفمند به مصرفکنندگان بر اساس دادههایی است که از رفتار آنلاین آنها تجمیع شده است. به دلیل وجود چنین قابلیتی در فناوریهای نوین ارتباطی، تمایل تبلیغکنندگان به استفاده از رسانههای اجتماعی، اینترنت و موبایل روزبه روز در حال افزایش است. این موضوع باعث شده تبلیغات دیجیتالی به عامل اصلی رشد بازار جهانی تبلیغات تبدیل شود. در کشور ایران به دلیل فیلترینگ رسانههای اجتماعی و محدودیتهایی که بر اینترنت اعمال میشود، مانعی بزرگ پیش روی تبلیغات دیجیتال قرار گرفته است. از طرفی فقدان رویکرد فرهنگی، در نظر نگرفتن مقوله اعتمادسازی و عدم احترام به گزینشگری مخاطب و حق انتخاب مردم در سیاستگذاریهای حوزه فناوریهای ارتباطی و رسانه باعث شده پذیرش مردم در قبال این تصمیمات کاهش یابد.
این یادداشت در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ در صفحه اول روزنامه مستقل منتشر شدهاست. برای مشاهده متن کامل یادداشت اینجا کلیک کنید.