چکیده
بررسی و مقایسه مدلهای مختلف ارزیابی نظامهای علم، فناوری و نوآوری میتواند نقش بسزایی در طراحی هر چه بهتر یک مدل کارآمد ملی برای سنجش وضعیت علم و فناوری در کشور ایفا کند. چنین اقدامی، علاوه بر استفاده از تجارب کشورهای مختلف و پرهیز از آزمون و خطاهای مکرر منجر به تسریع روند طراحی مدل ملی مذکور میشود. با این حال، مواردی مانند تعدد و تکثر مدلهای پایش وضعیت علم و فناوری و مضامین به کار رفته در آنها (مضامینی مانند اقتصاد، نوآوری، نیروی کار، آموزش، فناوری و یادگیری)، جمعبندی و بهرهبرداری از این مدلها را با دشواریهای بسیاری مواجه ساخته است. در همین رابطه، در سال 1393 و پس از واگذاری پروژه پایش وضعیت علم و فناوری کشور به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و به منظور استفاده از تجارب کشورها و سازمانهای مختلف در این زمینه، تبیین چارچوب و شاخصهایی برای مقایسه و دستهبندی انواع مدلهای ارزیابی نظامهای علم، فناوری و نوآوری در دستور کار این نهاد قرار گرفت. در همین زمینه، شش معیار 1) جامعیت، 2) پیادهسازی، 3) سادگی، 4) مقایسهپذیری، 5) اهداف و 6) کارکردها برای مقایسه و طبقهبندی مدلهای مذکور پیشنهاد شد.
ادامه مطلب