پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
نظام ارزیابی پژوهش، سنگی بزرگ بر سر راه تولید علم نافع در کشور

نظام ارزیابی پژوهش، سنگی بزرگ بر سر راه تولید علم نافع در کشور

نجم الدین یزدی

یادداشت
اندیشکده صنعت و توسعه پایدار
ناشر : خبرگزاری فارس
سال نشر : 1401

كمي‌گرايي پژوهش



  • درباره

درباره

نزدیک به دو دهه است که کشور همراه با دنیا، نظامات ارزیابی پژوهش و پژوهشگرِ خود را توسعه داده است؛ اما کمّی‌­گرایی و شاخص­ محوری باعث شده با انبوهی از مقالات مواجه شویم که کسی نمی‌­داند چه دردی از کشور دوا می­‌کنند. 

کشور طی بیش از یک دهه اخیر با ایجاد نظامات ارزیابی کمّی و تمرکزگرا، و هدف‌گذاری رشد کمّی مقالات علمی بین‌المللی توانسته به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یابد. از سویی طی سالیان اخیر شاهد توجه روزافزون مدیران دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و سردبیران مجلات علمی به رتبه‌بندی‌ها و به خصوص رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بوده‌ایم.

مدیران وزارت علوم، صندوق‌های تخصیص اعتبار پژوهشی، معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و ... نیز بیش از پیش به دنبال گنجاندن معیارهای کمّی  - یا به ندرت کیفی- علم سنجی برای سنجش پژوهشگران، اساتید و دانشجویان هستند. این در حالی است که عموماً شاهد گله‌های مخاطبان این نظامات ارزیابی (به عبارتی ارزیابی‌شوندگان) هستیم، از جمله ناظر بر اینکه این نظامات با ماهیت مکانیستی عملاً باعث می‌شوند کارهای عمیق، باکیفیت و بلندمدت پژوهشی انجام نشود و حجم بیشتری از خروجی که فاقد دلالت بر حل مسائل کشور و کیفیت برتر هستند تولید بشود. طبیعتاً این استدلال ساده را نمی‌توان به آسانی و کاملاً پذیرفت اما به سادگی نیز نمی‌توان از آن گذشت. عدم انجام مطالعات داخلی یا ارائه راهکارهای عملیاتی و سیاستی قابل­ توجه در این خصوص باعث شده است بحث و جدل ها کمتر وزن علمی لازم داشته باشند و بیشتر در حد دعواهای ذینفعان باقی بمانند.

نظام ارزیابی پژوهش‌ و علم در ایران چه ایراداتی دارد؟

از جمله نقدهایی که به این نظام مکانیستی و دیوان­سالارانه ارزیابی پژوهش و علم می­‌شود عبارتند از اینکه عموماً جذب و ارتقاء پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و حتی دانشجویان دکتری در کشور با توجه به شاخص‌های کمّی همانند تعداد مقالات و در قالب ساختارهای مکانیکی ارزیابی که در آنها قضاوت انتزاعی خبرگان و اساتید متخصص جایگاه چندانی ندارد صورت می‌گیرد. همچنین این نظامات ارزیابی معمولاً تفاوت‌ها میان رشته‌ها از قبیل ماموریت (علوم بنیادین، نظری، عملی، سیاستگذاری، مهندسی، ...) و هنجارها (در میزان و موضوعیت داشتن انتشار کتاب، مقاله، ثبت اختراع، نوآوری، سیاستگذاری، حل مشکلات جامعه یا صنعت، ...)  را نادیده می گیرند که موجب بی عدالتی و ناکارآمدی می شود.

در سال های اخیر شاهد حرکت بعضی از نهادهای پژوهشی و علمی کشور به سوی استفاده از شاخص های مبیّن کیفیت (مثلاً کیفیت مجلاتی که مقالات در آنها منتشر می شوند یا کیفیت پژوهشگران مبتنی بر شاخص اچ) بوده ایم، هر چند این شاخص ها عموماً به روز نیستند و از اولین نسل شاخص های کتاب سنجی انتخاب می شوند.

اما شواهدی نیز داریم که نشان می­‌دهند عدم وجود نظام ارزیابی–حتی در این شکل ابتدایی و مکانیستی آن- شرایط بدتری را به ارمغان می‌­آورد. به عنوان مثال سخت می توان ادعا کرد که رشته­‌هایی که نظام ارزیابی پژوهش سهل­ گیرانه­‌تری داشته‌­اند –که مثلاً مقالات بین المللی شرط جدی ارتقا و دانش آموختگی در آن رشته‌­ها نیست- پژوهش­‌های کیفی و عمیق بیشتری را نتیجه داده‌­اند. همچنین روندهای بین­‌المللی که نشان می‌­دهد همه کشورها به سوی تقویت این نظامات ارزیابی پژوهش هستند راه را به مسیری یک طرفه شبیه کرده است که مخالفت با آن سخت است و راهکارهای بدیل قوی می­‌طلبد.

چه باید کرد؟

در واقع با وجود تفاوت‌هایی که میان رویکرد کشورمان با کشورهای پیشرفته در زمینه نظامات ارزیابی پژوهش وجود دارد، و وابستگی به مسیر و اهمیت پیشینه تاریخی هر کشور، مشاهده می‌شود که کشورهای دیگر نیز توامان با چالش‌های فلسفی، راهبردی و عملیاتی جدی کمابیش هم‌جنس در این زمینه مواجه اند.

برای رسیدن به نظام ارزیابی پژوهشی که در خدمت تولید علم نافع توام با کسب مرجعیت علمی برای کشور باشد، باید مسیر طی شده و داشته­‌ها، نیازها و اقتضائات، و تجارب دنیا را توامان دید تا با برنامه گذاری آگاهانه از وضعیت کنونی به وضعیت بهتر ارتقا پیدا کنیم. در یک نظام ایده‌­آل ارزیابی پژوهش، در کنار مسئولیت­‌پذیری و پاسخگویی نهاد علم و پژوهش، شاهد تحقیقات باکیفیت و به خصوص تولید علمی که به حال جامعه نافع است و حلال مشکلات کشور است، خواهیم بود.

نجم‌­الدین یزدی، کارشناس سیاستگذاری علم و فناوری

- اين خبر در تاريخ 1401/01/22 در گروه علم و پيشرفت خبرگزاري فارس انتشار يافته است.
- براي ادامه خبر لطفا به اين لينك مراجعه نماييد.


مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.