چکیده
رویداد سیاستی «فیلترینگ و صنایع خلاق؛ بررسی بسته حمایتی دولت از سکوها و کسبوکارهای اینترنتی» از دل پروژهای تحت عنوان «بررسی صنایع خلاق و فرهنگی در ایران؛ خوشههای نهگانه» بیرون آمدهاست. در این پروژه وضعیت صنایع خلاق از جمله: تبلیغات و بازاریابی، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی و... بررسی و چالشهایی که این صنایع در ایران با آن مواجهاند احصاء شده و بر این اساس راهبردهای سیاستی ارائه میگردد. یکی از چالشهای اساسی که هم اکنون در این صنایع خاصه صنعت تبلیغات و بازاریابی وجود دارد، مسئله فیلترینگ و محدودیتهایی است که بر اینترنت اعمال میشود.
در ابعاد جهانی، عامل اصلی رشد بازار تبلیغات، تبلیغات دیجیتال است، با توجه به اینکه صنعت تبلیغات، ماهیت متفاوتی نسبت به صنایع دیگر دارد و به همین خاطر ذیل صنایع خلاق و فرهنگی قرار گرفته، لازم است رویکرد متفاوتی در سیاستگذاری این حوزه اتخاذ گردد. این صنایع در نتیجه همگرایی بین صنایع ارتباطی و اطلاعاتی و صنایع فرهنگی شکل گرفتهاند. در کشوری نظیر آمریکا که در حوزهی تبلیغات پیشرو است، گزینههای متعددی برای شبکههای ارتباطی دارند و بیشتر نگرانیها ناظر بر محتوا است. اما صنعت تبلیغات ایران در هر دو بعد، چالشهایی دارد. با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری بستهی حمایتی دولت از پلتفرمها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال بر روی کسبوکارهای حوزه تبلیغات و سایر کسبوکارهای مرتبط با صنایع خلاق، در این نشست که به همت اندیشکده حرف تدارک دیده شده، به بررسی این بسته حمایتی خواهیم پرداخت.
«عمادالدین پاینده» مدیر آزمایشگاه داده و حکمرانی، «حامد منکرسی» معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، «رضا شیرازی مفرد» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کسبوکارهای اینترنتی، «محمد کشوری» كارشناس فناوري اطلاعات و مديرعامل گروه طيف و «سیدجمال اکبرزاده جهرمی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران در این نشست که در پژوهشکده سیاستگذاری شریف مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۷ در حال برگزاری است، حضور دارند و از جنبههای مختلف به موضوع پرداخته خواهد شد.
برای مطالعهی گزارش کامل این نشست اینجا کلیک کنید.