با هم بزرگتر فکر کنیم
هشتمین نمایشگاه بینالمللی تخصصی نوشتافزار و تجهیزات مهندسی، اداری، بایگانی، هنری، آموزشی و کمک آموزشی و دفاتر به همّتِ شرکت آواپیک تحریر ایرانیان در تاریخ 31 خرداد الی 3 تیر ماه سال 1402 در محل دائمی نمایشگاههای شهر آفتاب برگزار شد.
این دوره از نمایشگاه که با هدف معرفی نشانهای تجاری ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی موفق، در فضایی به وسعت 12000 متر مربع در سه سالن (سالنهای 4 و 5 و همچنین سالن ملل) و با بیش از 180 شرکتکننده داخلی آغاز به کار کرد، شعارِ “با هم بزرگتر فکر کنیم” را محور اصلی خود قرار داده و حمایت و همکاری همهجانبهی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشتافزار کشور، مجمع واردکنندگان نوشتافزار، اتحادیهی فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران، وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در کنار خود میدید.
در این نمایشگاه آخرین توانمندیها و فناوریهای پیشرفته در صنعت نوشتافزار کشور در معرض دید عموم گذاشته شد و همچنین تلاش شد تا زمینهی توسعهی بازارهای داخلی و نگاه استراتژیک به بازارهای منطقهای و صادرات محصولات تولیدی ایران با کیفیت و استانداردهای بینالملل فراهم شود.
مجید اکبری، مدیرعامل شرکت آواپیک تحریر و مجری نمایشگاه ایرانپنکس، ضمن بیان اینکه ارائهی تکنولوژی و فناوریهای نوین این صنعت از اهداف برگزاری این نمایشگاه است، ایجاد گسترش همکاریهای مشترک در سطح بینالمللی و انتقال دانش و تکنولوژی صنعت نوشتافزار را از دیگر مزیتهای برگزاری نمایشگاهِ تخصصی نوشتافزار و لوازم مهندسی دانست.
در کنار بخش اصلی، پنلهای تخصصی نیز پیرامون مسائل مختلف صنعت نوشتافزار چون آموزش، فناوریها، صادرات و بازاریابی و فروش با حضور فعالین صنعت در محل نمایشگاه دایر بود. رویداد همنوشت نیز با رونمايي از سند راهبردي پيشرفت صنعت نوشتافزار اتفاق مهم دیگر نمایشگاه در روز دوم، با گردهمایی بزرگان صنعت نوشتافزار کشور برگزار شد.
لازم به اشاره است که متناظر با نمایشگاه ایرانپنکس، نمایشگاه تخصصی اسباببازی (ایرانتویکس) هم با حضور 80 غرفه در سال شش نمایشگاه، آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در معرض دید همگان نهاده بود.
از آنجا که بازدیدکنندگان و مخاطبان اصلی نمایشگاه ایرانپنکس مدیران و مسئولان خرید سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، مدیران مراکز و فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای نوشتافزار، مدیران فرهنگی کشور، اساتید دانشگاهها و دانشجویان، مدیران هنرستانها، مراکز و مؤسسات آموزشی، مدیران انتشارات و کتابفروشیهای سراسر کشور و همچنین مدیران مدارس و مهدکودکها، عمدهفروشها، مدیران پخشوفروش، واسطههای فروش، شرکتهای تبلیغاتی، مراکز چاپ و بستهبندی، و صنعتگران مرتبط با صنعت نوشتافزار بودند، اندیشکدهی حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق واقع در پژوهشکدهی سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف بر آن شد، با غنیمتشمردن این فرصت، تنی چند از پژوهشگران خویش را در قالب یک پروژه برای پایش بخش تولید صنعت نوشتافزار کشور و مسائل مختلف آن مأمور کند. پژوهشگران ضمن پیشبردن این مهم، درصورت دست دادن فرصت، به گفتگو و صحبت با برخی تولیدکنندگان پرداختند.
کایزر
کایزر (kaiser) یک مجموعهی تولیدی نوشتافزار واقع در شیراز است که غالباً با محصولات متنوع چسب خود شناخته میشود. یکی از مدیران این مجموعه به درددل مفصلی با ما نشست و از مصایبی که کایزر در مسیر کسبوکار خود با آن مواجه میشود، گفت. از دید وی، از نظر مسئولان ذیربط، تولیدکنندگانی که محصولاتی با رنگوبوی ایرانی به دست ندهند، مورد بیمهری یا کمتوجهی قرار میگیرند. نوشتافزارهایی که کمتر محتوای ایرانی- اسلامی پیدا کنند، از حمایتها بیبهره میمانند یا در رقابتی ناعادلانه قرار میگیرند. مثلاً حمایتهای ناعادلانه از یک واحد تولیدی خودکار، در نهایت به این منجر شده که دیگر رقبا بتوانند بخش اندکی از بازار داخلی را هدف خویش قرار دهند.
او همچنین اذعان داشت، به دلیل عدم نظارت و همچنین سختی تولید در کشور، تخصیصهای دولتی که در بخش پتروشیمی صورت میگیرد گاهاً در بازار آزاد به فروش میرسد. بدقولی برخی از تولیدکنندگان داخلی در تعهدات نسبت به بازارهای همسایه را نیز علتی دانست که طی چند سال اخیر منجر به این شده که بخش صادرات نوشتافزار کشور تضعیف شود.
شرکت نقش تندیس آریا
شرکت نقش تندیس آریا از بازیگران باقدمت صنعت نوشتافزار کشور است که بیش از همه با خمیربازیهای خود در میان خانوارهای ایرانی تداعی میشود. این شرکت غرفهی بزرگی را در ایرانپنکس به خود اختصاص داده بود و همچنین برندهایی چون آرتلاین نیز تحت وابستگی آریا در نمایشگاه حاضر بودند. یکی از مدیران فروش این شرکت، اصلیترین مزیت برگزاری این رویداد برای تولیدکنندگان را تقویت برند دانست و بر این اعتقاد بود که اساساً خُردهفروشان محصول خود را از طریق واسطهها تهیه میکنند و نمایشگاه چندان به اتصال مستقیم بخش تولید و خردهفروشان کمکی نمیکند. وی خاطرنشان کرد البته نمایش محصولات مختلف در یک زمان و مکان قطعاً در انتخاب و تصمیم خریدان کمک خواهد کرد.
مجتمع چاپ و تبلیغات نقش جهان
شرکت ایران کاور
برند ام کا ام
در نهایت، هشتمین نمایشگاه ایرانپنکس بعد از برگزاری مراسم رسمی اختتامیه در روز سوم نمایشگاه، با بازدید بیش از 10000 نفر در مدت زمان چهار روز، در 3 تیر به کار خود پایان داد.
فایل پی دی اف این گزارش را میتوانید از اینجا دانلود کنید.