مقدمه
در جهانی مملو از حواسپرتیهای دیجیتالی، روشهای تبلیغات سنتی اغلب بر سر دوراهی هستند و برای جلب توجه رو به کاهش مخاطبان رقابت میکنند.
بر کسی پوشیده نیست که چشمانداز تبلیغات بهطور چشمگیری دگرگون شده و حوزه دیجیتال در کانون توجه قرار گرفته است؛ با این حال، در میان این انقلاب دیجیتال، تبلیغات محیطی که خود متأثر از این تحولات دیجیتالی است، همچنان با اثربخشی تزلزلناپذیر، قلبها و ذهنها را تسخیر میکند. تبلیغات محیطی دیجیتال که در امتداد این تحولات شکل گرفته، نسبت به تغییرات سازگارتر و در مواجهه با چالشها منعطفتر است و همین موضوع باعث شده است در سال ۲۰۲۴ مورد توجه قرار بگیرد.
تبلیغات محیطی، نوعی بازاریابی است که از فضاهای عمومی به عنوان سکو جهت انتقال پیامهای تبلیغاتی استفاده میکند. این نوع از تبلیغات شامل قرار دادن پیامهای تبلیغاتی در سازههایی مانند بیلبوردها، ایستگاههای حملونقل عمومی و غیره است که با هدف جلب توجه مشتریان بالقوه، ایجاد شناخت برند و افزایش فروش انجام میشود. با افزایش تعداد کانالهای ارتباطی، از آنلاین گرفته تا ویدیوی درخواستی و رسانههای اجتماعی، مخاطبان پراکندهتر شدهاند.
افزایش تعداد روشهایی که برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود، دسترسی افراد و اثربخشی پیامهای تبلیغاتی را کاهش داده است.
تبلیغات محیطی یک رسانه کلیدی است که مخاطبان را در محیطهای عمومی احاطه میکند. این نوع پیامهای تبلیغاتی درست زمانی که مخاطبان نزدیک به محل فروش هستند و کمتر در معرض رسانههای دیگر قرار میگیرند و پذیرش بیشتری دارند، به آنها میرسد. بنابراین، تبلیغات محیطی را نمیتوان با یک کلیک نادیده گرفت یا مسدود کرد. به همین علت، میزان دسترسی مخاطب به پیامهای تبلیغاتی رسانههای محیطی نسبت به سایر رسانهها بیشتر است.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.