پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
جولان اژدهای سرخ در میدان صنایع خلاق

جولان اژدهای سرخ در میدان صنایع خلاق

حسين صادقيان


اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق



  • مقدمه
  • 1. سیاست حمایتی دولت چین
  • 2. راهبردهای توسعه بازار فرهنگی چین
  • 3. نهادسازی
  • در تکاپوی تیان‌شیا
  • بخش دانلود

مقدمه

صنایع خلاق، به صنایعی اطلاق می‌شود که هسته آن خلاقیت و مبتنی بر فرهنگ باشد. با توسعه جهانی‌‌شدن اقتصاد، صنایع فرهنگی و خلاق به یکی از ستون‌های مهم اقتصاد کشورها تبدیل شده و کشورها سعی دارند، صنایع خود را مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی خود ارائه دهند.

چین یکی از تمدن‌های قدیمی جهان با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی در سالیان اخیر سعی در گسترش صنایع خلاق داشته است، زیرا علاوه بر نفع تجاری، منجر به گسترش فرهنگ چین و اعتلای هویت جهانی این کشور تاریخی در سطح بین‌الملل می‌شود. در واقع چین از صنایع خلاق به عنوان بخشی از سیاست مدرن‌سازی خود استفاده کرده است. صنایع فرهنگی و خلاق 4.56 درصد تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد. همچنین این کشور در سال 2020 بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق به ارزش  169 میلیارد دلار بوده است. چين در صادرات خدمات خلاق پس از ایالات متحده آمریکا، ایرلند و آلمان، با 59 میلیارد دلار در جایگاه چهارم قرار دارد (آنکتاد، 2022). در این یادداشت اقدامات این کشور در جهت گسترش صنایع خلاق بررسی می‌شود.

1. سیاست حمایتی دولت چین

صندوق سرمایه‌گذاری صنعت فرهنگی چین به عنوان تنها صندوق در سطح دولتی در سال 2011 برای سرعت بخشیدن به توسعه صنعت فرهنگی در پکن تأسیس شد. این شرکت به طور مشترک توسط بوک اینترنشنال، شرکت بین‌المللی تلویزیون چین و نمایشگاه بین‌المللی صنایع فرهنگی چین (شنژن) تأسیس شده است. این شرکت در زمینه مطبوعات و نشریات، رادیو و تلویزیون، فرهنگ و هنر و همچنین زمینه‌های فرهنگ اوقات فراغت سرمایه‌گذاری می‌کند. دولت چین در سال 2020، حدود 7.62 میلیارد دلار به این صندوق اختصاص داد. تأسیس این صندوق یک حرکت مهم در راستای ایجاد یک صنعت فرهنگی مدرن و توسعه فرهنگ سوسیالیستی بزرگ در چین تلقی می‌شود.

2. راهبردهای توسعه بازار فرهنگی چین

توسعه سکوهای دیجیتال

این کشور با استفاده از سکو‌های دیجیتال سعی در گسترش دامنه بین‌المللی محصولات فرهنگی خود دارد. موسیقی، فیلم‌ها و انیمیشن‌های چینی از طریق سکو‌هایی مانند آی‌چی‌یی، تنسنت ویدیو، و یوکو در دسترس مخاطبان جهانی است. این توزیع دیجیتال منجر به جلب مخاطبان جهانی برای صنایع خلاق چین شده است.

توسعه تعاملات بین‌المللی

این کشور همچنان به دنبال ارتقای همکاری‌ها و مبادلات بین‌المللی در صنایع خلاق به واسطه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی بوده است. برگزاری و حمایت از اینگونه رویدادها منجر به ترویج فرهنگ می‌شود.

اولین اقدام ترویجی دولت چین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع فرهنگی در شنژن در سال 2004 بوده است. رویدادهای نمایشگاه در چهار بخش نمایشگاه‌ها، معاملات، انجمن‌ها و فعالیت‌ها دسته‌بندی شدند. این نمایشگاه بیش از 3500 نهاد دولتی، سازمان فرهنگی و شرکت را در سطح جهانی به خود جذب می‌کند و در آن با برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها، امضای قراردادها و برگزاری مسابقات خلاقانه به اشتراک گذاری اطلاعات و توسعه نوآوری در صنایع خلاق کمک می‌کند. در نوزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه در سال 2023، برای اولین بار یک منطقه نمایش دیجیتال راه‌اندازی شد تا بازیگران با نمایش سکوها و جدیدترین نوآوری‌های فناوری در صنایع خلاق را تبلیغ کنند. اهمیت این نمایشگاه این است که باعث ایجاد فرصت تجاری، ارتقاء همکاری بین‌المللی، ارتقاء صنایع خلاق و گسترش گردشگری فرهنگی می‌شود.

 یکی دیگر از عوامل ارتقاء‌دهنده تبادلات بین‌المللی توسط دولت چین انجام ابتکاراتی مانند جشنواره بین‌المللی پویانمایی چین و جشنواره بین‌المللی فیلم چین بوده است. به عنوان مثال جشنواره بین‌المللی فیلم پکن یک رویداد فرهنگی مهم است که فیلم‌سازان، متخصصان و علاقه‌مندان به صنعت سینما را از سراسر جهان جذب کرده ‌است. این جشنواره به عنوان بستری برای تبادل و همکاری بین‌المللی عمل می‌کند و اكران فیلم‌های چینی و بین‌المللی در آن، باعث شناخت بین‌المللی سینمای چین می‌شود که به نوبه خود موجبات ارتقاء صنایع خلاق این کشور در مقیاس جهانی را فراهم مي‌كند.

همچنین این کشور به طور فعال قراردادهای تولید مشترک فیلم را با سایر کشورها دنبال می‌کند. تولیدات مشترک، امکان به اشتراک‌گذاری منابع، استعدادها و فناوری را فراهم می کند و منجر به تولید فیلم‌هایی می شود که برای مخاطبان چینی و بین‌المللی جذاب باشد. این همکاری‌ها توزیع بین‌المللی و ترویج سینمای چین را تسهیل می‌کند و به تبادل فرهنگی کمک می‌کند. برای نمونه در سال 2013، هند و چین تصمیم گرفتند که همکاری‌های دوجانبه را در بخش فیلم تقویت کنند. چین مهمان اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم هند بود که در نوامبر 2017 در گوا برگزار شد. هند و چین طی توافقنامه‌ای در سال 2014 قصد داشتند بازار فیلم های کشورشان را در کشور یکدیگر بهبود بخشند. همچنین دهلی و پکن سیاست ساخت فیلم‌های مشترک برای تبادل فرهنگی‌بیش‌تر را اعلام کردند.

3. نهادسازی

مؤسسه کنفوسیوس مشهورترین نماد فرهنگ این کشور در عرصه مبادلات چین با سایر کشورهاست که اسم آن از کنفوسیوس فیلسوف مشهور این کشور گرفته شده است. مؤسسه کنفوسیوس یک سازمان عمومی غیرانتفاعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین است که در سال 2004 تأسیس شد و در سراسر جهان فعالیت می‌کند. این مؤسسه با مؤسسات و دانشگاه‌های کشورهای مختلف برای ارائه دوره‌های زبان چینی و تسهیل مبادلات فرهنگی همکاری می‌کند. تا پایان سال 2018، 548 موسسه کنفوسیوس و 1193 کلاس اموزشی در سراسر جهان تاسیس شده است. موسسات کنفوسیوس با فراهم کردن دسترسی به منابع فرهنگی چین، به انتشار جهانی صنایع فرهنگی و خلاق چین کمک می‌کنند.

در تکاپوی تیان‌شیا

اگرچه خیزش مسالمت‌آمیز چین آرام صورت می‌گیرد و به ظاهر قصد ندارد که نظم بین‌المللی را برهم بزند، اما چین رویای محقق کردن مفهوم «تیان‌شیا» به معنی «همه‌چیز زیر آسمان است» را دارد. چین در این مفهوم در مرکزیت دنیاست و رویای نظم بین‌الملل چین محور را دارد؛ از آن رو، صنایع خلاق یكی از ابزارهای چین برای تحقق این رویاست.

بخش دانلود

برای دانلود پی‌دی‌اف کامل این یادداشت، اینجا کلیک نمایید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.