چکیده یادداشت
تلاشهای زیادی برای بررسی دلایل پدیده همخونی توسط اقتصاددانان، جامعهشناسان و محققان آموزش عالی انجام شده است و همه این تلاشها عمدتا روی علل نهادی همخونی متمرکز بوده است. بهطورکلی دلایل همخونی را میتوان به دودسته اصلی تقسیم کرد: اول عوامل داخلی که به خود دانشگاه مربوط میشود و دوم عوامل خارجی که به خود دانشگاه وابسته نیستند و توسط محیط دانشگاه تبیین میشود. در میان علل خارجی همخونی، محققان چندین عامل را برجسته میکنند. مرحله توسعه نظام دانشگاهی در یک کشور، پیشبینیکننده مهم همخونی است؛ در مراحل اولیه توسعه نظام آموزش عالی (و دانشگاهها)، عمل همخونی دانشگاهی اجتنابناپذیر و شاید ضروری یا مطلوب است، زیرا به دانشگاهها کمک میکند پتانسیل پژوهش و تدریس خود را بهسرعت توسعه دهند. یکی دیگر از دلایل خارجی همخونی، مانع جغرافیایی (موقعیت) و کمبود منابع مالی است. بهعنوانمثال مگ گی (1960) سطوح نسبتا بالای همخونی (29 درصد) در دانشگاه تگزاس را با دورافتادگی از سایر دانشگاههای ایالاتمتحده توضیح میدهد که مانع از انتقال اساتید دانشگاههای دیگر میشود. او همچنین به کمبود منابع مالی بهعنوان عامل کلیدی برای حمایت از استخدام فارغالتحصیلان خود اشاره میکند، زیرا این امر به منابع کمتری نیاز دارد.
برای مطالعه متن کامل این بخش اینجا کلیک کنید.