متن یادداشت
مقدمه
اگر نگاهی به تاریخچه صنعت کفش در کشور ایتالیا بیاندازید به منطقهای به نام مارش برخواهید خورد که از گذشته به دلیل صنعت کفش خود شهرتی تاریخی و جهانی پیدا کرده بود. رفته رفته با حضور کفشهای ارزان قیمت چینی در بازار، این منطقه مزیت خود در تولید کفش را از دست داد. اما صنعتگران کفش این منطقه با به کارگیری فناوری پرینترهای سهبعدی و تولید کفشهای منحصر بفرد بار دیگر خودشان را به جایگاه قابل قبولی در زنجیره ارزش رساندند. درواقع ساکنان منطقه مارش ایتالیا با پیاده سازی تکنیکی به نام «مزیتگرایی هوشمند» در این منطقه به مزیتهای رقابتی منحصربفردی دست یافتند که توانست در مقابل بازار بزرگ کفشهای ارزان قیمت چینی هم تاب بیاورد.
با نگاهی به این تجربه موفق درمییابیم که یکی از راه های موثر و عملیاتی در راستای دانشبنیان شدن اقتصاد مناطق مختلف کشور و رقابت در سطح جهانی توجه به مزیتهای منطقهای و ایجاد تمایز نسبت به سایر رقبا است. در ابتدا برای اینکه به درک درستی از این موضوع برسیم لازم است بدانیم مزیتگرایی هوشمند به چه معناست و چه کمکی به توسعه یافتگی و دانش بنیان شدن اقتصاد مناطق میکند؟
برای مطالعه متن کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید.