متن يادداشت
کره جنوبی واژه هالیو [1] را برای تعریف «محبوبیت تولیدات فرهنگی خود در خارج از کشور» به کار برده است و از طریق آن تلاش کرده تا تصویر بینالمللی خود را بازتعریف کند. توسعۀ موج کرهای در آسیا، آفریقا و دیگر مناطق جهان بدون مداخله و برنامهریزی نهادهایی از جمله دولت کره امکانپذیر نبوده است. یادداشت پیش رو به نقش دولت کره جنوبی در گسترش هالیو میپردازد.
دولت، کره جنوبی و موج کرهای
سیاستهای فرهنگی کشور کره به طور کلی از سوی دولت مرکزی طراحی شده و توسعه یافته است (عبدی و دیگران،97:1395). اقدامات دولت در حمایت از صنعت فرهنگ کره موجب شد تا توجه سرمایهگذاران و شرکتهای خصوصی نیز به این حوزه جلب شود. این امر به رشد موج کرهای کمک کرده است.
از جمله اقدامات دولت برای ارتقای هالیو، پرداخت یارانه به هزینههای تولید برخی فیلمها و نمایشهای تلویزیونی و همچنین تسهیل پخش سریالهای نمایشی تلویزیونی کرهای در آمریکای لاتین و آفریقاست. طبق گزارش کمیسیون ارتباطات کره، خاورمیانه و اروپای شرقی به عنوان بازارهای بلندمدت کرهایها در نظر گرفته شده و محتوای فرهنگی تلویزیون کره در بلغارستان، مجارستان، لهستان ، رومانی و همچنین اردن و ترکیه نیز به نمایش درآمده است (Korea Herald,Nov15,2012).
هالیو ابتدا به چین و ژاپن و پس از آن به آسیای جنوب شرقی و چندین کشور در سرتاسر جهان گسترش یافت و همچنان تأثیر قوی خود را حفظ کرد. در سال 2000، ممنوعیت 50 ساله مبادله فرهنگ عامه بین کره و ژاپن تا حدی برداشته شد. این مهم، افزایش جهش فرهنگ عامه کره در میان ژاپنیها را به دنبال داشت. در پی آن، مقامات کره جنوبی نمایندگانی را برای تبلیغ برنامههای تلویزیونی و محتوای فرهنگی خود در چندین کشور اعزام کردند.
رئیس جمهور سابق کره، لی میونگ باک در سال 2009 یک شورای ریاست جمهوری برای برندسازی ملی متشکل از 47 نفر (وزیران و مقامات دولتی، بخش خصوصی) ایجاد کرد تا از این طریق به بازتعریف تصویر بینالمللی کشورش بپردازد و موجب بیشتر دیده شدن کره جنوبی در جهان شود (Kim,2011).
در توضیح گسترش موج کرهای میتوان به تاثیر مثبت آن در اقتصاد اشاره کرد. در اوایل قرن بیستویکم درآمد حاصل از صادرات محتوای فرهنگی کره جنوبی قریب به 500 میلیون دلار بود. هالیو در سال 2004 به افزایش 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کره قریب به 1.87 میلیارد دلار کمک کرد. در سال 2019 نیز نقش هالیو در رشد اقتصادی کره تا 12.3 میلیارد دلار محاسبه شده است. امروزه صرفا ارزش صادرات تولیدات تلویزیونی این کشور، فارغ از موسیقی و سایر حوزههای فرهنگی کره جنوبی، چیزی بیش از 1۹۷ میلیارد دلار برآورد میشود (MartinRoll,Oct2021).
عوامل توسعه و گسترش موج کرهای (هالیو)
هالیو از سال 1999، زمانی که به عنوان یک پدیده مهم فرهنگی ظاهر شد، پیوسته و به طور تصاعدی رشد کرده است. نمیتوان رشد این موج را کاملاً خودجوش و بدون برنامه دانست. به همین منظور، چهار عامل مهم حفظ محبوبیت هالیو و افزایش بیشتر ظرفیت آن برای گسترش به بازارهای دیگر قابل توجه هستند. این عوامل به شرح زیر است:
جمعبندی
به طور مشخص از ابتدای قرن بیستویکم، کره جنوبی به طور فعال در توسعه بازار جهانی مشارکت داشته و محصولات فرهنگی گوناگونی را به جهان عرضه کرده است. توسعۀ بینالمللی فرهنگ کره جنوبی در قالب موج کرهای تنها با برنامهریزی دقیق دولت این کشور ممکن بوده است. دولت کره جنوبی با راهاندازی آژانس محتوای خلاق کره، پشتیبانی مالی از تولید محصولات مختلف فرهنگی از قبیل پروژههای تلویزیونی و سینمایی، برگزاری جشنوارههای مختلف فرهنگی و هنری در راستای مدیریت هالیو در خارج از کشور، ایجاد کمپینهای روابط عمومی منحصر به فرد و اختصاص بودجه به صندوق سرمایهگذاری پرورش و صادرات فرهنگ در پشتیبانی از تولید محصولات فرهنگی و بینالمللی شدن موج کرهای (هالیو) نقش و عملکرد مثبت و موفقی داشته است.
منابع
- عبدی، اسماعیل؛ محمودی،مریم؛ سعدآبادی،علی اصغر؛ ابوالحسنی، زهرا (1395).«بررسی نقش حاکمیت در پیشربد صنایع خالق و فرهنگی: مطالعه موردی کشورهای کره
- جنوبی، چین»، تهران: موسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو.
- Fisher ,Rod (2014). South Korea Country Report, Edited by Yudhishthir Raj Isar, Preparatory Action ‘Culture in the EU’s External Relations’.
- Hallyu White Paper(2018).KOFFICE, Available at: https://www.korea.net/Resources/Publications/Others/view?articleId=9443
- Jin, Dal Yong(2012). “Hallyu 2.0: The New Korean Wave in the Creative Industry.” The Journal of International Institute, 2 (1): 3-7.
- Kim, Regine(2011). ‘South Korean Cultural Diplomacy and Efforts to Promote the ROK’s Brand Image in the United States and Around the World’, Korea, Summer 2011, p.125. Online. Available at: http://www.sjeaa.stanford.edu/journal111/korea2.pdf.
- ‘Korea eyes Mideast, E. Europe for hallyu sales’, Korea Herald, 15/11/12.
- MartinRoll (2021). ‘Korean Wave (Hallyu) – The Rise of Korea’s Cultural Economy & Pop Culture’, available at: https://martinroll.com/resources/articles/asia/korean-wave-hallyu-the-rise-of-koreas-cultural-economy-pop-culture/
- The Korean Wave : A New Pop Culture Phenomeno”(2012). Korean Culture and Information Service,Ministry of Culture, Sports and Tourism
[1] Hallyu
[2] AmorePacific