مقدمه
صنايع فرهنگی و خلاق همواره با مفاهيمی مانند نوآوری، پايداری، عدالت و رفاه پيوند خوردهاند. سرمايهگذاری در خلاقيت و نوآوری برای توسعه پايدار يك ضرورت به شمار میآيد. يكي از عواملی كه از توسعه و تقويت خلاقيت حمايت و پشتيبانی میكند، پيشرفتهای تكنولوژيك است. فناوریهای ديجيتال، به سرعت در حال رشد هستند و تأثير قابل توجهی در زنجيره ارزش (فرايندهای ايجاد/ توسعه، توليد، توزيع، بازاريابی و مصرف) صنايع خلاق دارند. به عبارتی فناوریهای ديجيتال فرصتهای بسيار مهمي را برای صنايع خلاق در زمينههايی مانند توسعه محصول، مدل كسبوكار و كانالهای توزيع، فرصتهای جديد در بازار و هزينه توليد پايينتر فراهم كردهاند. بلاكچين، از جمله فناوریهايی است كه صنايع خلاق را دستخوش تغيير كرده است. فناوری بلاكچين میتواند حقوق مالكيت معنوی و مديريت محتوا را برای آثار ديجيتال (كتاب، موسيقی، هنر، بازی، عكاسی، متن و غيره) كه توسط صنايع خلاق توليد میشود، تسهيل كند. اين امر به ويژه در جلوگيری از استفادهی بدون اجازه و تضمين پرداخت منصفانهتر برای صاحبان محتوا آشكار میشود.
بلاكچين، يك دفتر كل توزيعشده غيرمتمركز و اشتراكی است كه كار فرايند ثبت تراكنشها و ردگيری دارايیها را در يك شبكه كسبوكار ساده میكند. با تكيه به اين ويژگیها دو قطعه فناوری با ارتباط خاص برای صنايع خلاق ظهور میكند: قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و توكنهای غيرقابل تعويض (Non-Fungible Token) كه به اختصار NFT (انافتی) ناميده میشود. انافتیها آثار هنری منحصربهفرد را شناسايی و مالكيت آن را در بلاكچين ثبت میكنند. قراردادهای هوشمند، روی يك بلاكچين ذخيره میشوند و در صورت برآورده شدن شرايط از پيش تعيينشده، به طور خودكار يك توافقنامه را اجرا میكنند و میتوان از آنها برای تدوين قوانين فروش، استفاده و مجوز انافتیها استفاده كرد. بيش از 80 درصد از تمام انافتیها در شبكه بلاكچين اتريوم ساخته و مستقر میشوند. از جمله اولین انافتیهایی که در اتریوم راه اندازی شدند، مجموعه هنری کرپیتوپانکها (Cryptopunks) و بازی ویدیویی کریپتوکیتیز (Cryptokitties) بودند. یک محتوای خلاقانه، مثل هنر دیجیتال، یک شناسه منحصر به فرد دارد و مالکیت آن به یک آدرس منحصر به فرد در بلاکچین مرتبط میشود. هم قوانین در قراردادهای هوشمند و هم اجرای آن قوانین به صورت غیرمتمرکز در بلاکچین ثبت میشوند.
متن كامل این یادداشت را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانيد.
متن كامل این یادداشت را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانيد.


شبنم لشگری