پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
تاملی بر دسته‌بندي‌هاي صنايع فرهنگي

تاملی بر دسته‌بندي‌هاي صنايع فرهنگي

فاطمه خورشیدی

یادداشت
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق
سال نشر : 1401

صنايع فرهنگي



  • بخشي از يادداشت
  • دانلود يادداشت

بخشي از يادداشت

صنایع فرهنگی به مجموعه‌ای از صنایع اشاره دارد که مهم‌ترین کارویژه‌ی آن‌ها گسترش باور عمومی از طریق تولید و توزیع کالا و محصولات فرهنگی است. از جمله ضرورت‌ها و الزامات تحقق این کارویژه آن است که در ابتدا به مجموعه‌ی هر آن‌چیزی که صنایع فرهنگی اطلاق می‌گردد نظم داده و از پراکندگی و تشتت آن جلوگیری شود. ایجاد نظم و پرهیز از پراکندگی، مستلزم رسیدن به یک دسته‌بندی جامع از صنایع فرهنگی و ارائه‌ی آن است. در همین راستا، یادداشت پیش‌رو بر آن است که نخست، دلایل نیاز به یک دسته‌بندی جامع را واکاوی کند و در ادامه، انواع دسته‌بندی صنایع فرهنگی را پیش چشم مخاطب آورد.

دلایل دسته‌بندی صنایع فرهنگی 
در واکاوی دلایل نیاز به دسته‌بندی صنایع فرهنگی و نظم بخشیدن به مجموعه‌های تشکیل‌دهنده‌ی این صنعت، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

  • دسته‌بندی صنایع فرهنگی، ابزاری برای درک نظام‌مند ویژگی‌های ساختاری این صنعت محسوب می‌شود(عبدی و دیگران، 1395: 35). هر کشوری مبتنی بر بسترهای فرهنگی و اقتصادی خود می‌تواند یک دسته‌بندی از مجموعه‌های مرتبط با این صنایع ارائه دهد. 
  • طراحی یک دسته‌بندی از صنایع فرهنگی، بیش از هر چیز فهم بسیط از این صنعت را به فهم مرکب تبدیل کرده و ماهیت، ابعاد، زوایا و پیچیدگی‌های آن را به وضوح نمایش می‌دهد.  
  • دلیل مهم دیگری که در این بخش می‌گنجد، نیاز به ابزار گذار از کلی‌نگری به جزیی‌نگری است. تدوین یک صورت‌بندی از صنایع فرهنگی، موجب جزیی‌نگری و نگاهی چندجانبه‏ نسبت به این مهم می‌گردد. برای توجه دقیق به اجزای تشکیل‌دهنده‌ی صنایع فرهنگی و کاربرد هر یک از آن‌ها می‌بایست یک دسته‌بندی جامع از این صنعت ارائه داد.
  • فهم تمایز و تفاوت‌ها و هم‌چنین تشخیص شباهت‌ها درون صنایع فرهنگی، تصویر روشن‌تری از این صنعت را به نمایش می‌گذارد. این تصویر می‌تواند راهنمای مناسبی برای تولیدکنندگان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان حوزه فرهنگ باشد. 
  • دسته‌بندی، یک فهم شبکه‌ای از حوزه صنایع فرهنگی ایجاد می‌کند. این فهم شبکه‌ای می‌تواند در نمایش نسبت و تناسب اجزای این صنعت با صنایع و حوزه‌های دیگر، کمک‌کننده باشد. 
  • به عنوان نکته‌ی آخر و بسیار مهم می‌توان گفت که دسته‌بندی‌ها منظرگاه گروه‌های اجتماعی و هم‌چنین حکومت‌ها را نمایان می‌سازد. برای فهم شالوده‌ی دیدگاه‌های گروه‌های اجتماعی و حکومت‌ها نسبت به حوزه صنایع فرهنگی، می‌توان به نوع دسته‌بندی‌های آن‌ها از این صنعت مراجعه کرد. 


بررسي انواع دسته‌بندي فرهنگي
در رابطه با انواع دسته‌بندی‌ در صنایع فرهنگی، کشورهای مختلف تلاش می‌کنند که یک مدل فراگیر را انتخاب کرده و به عنوان مرجع از آن بهره ببرند یا آن‌که متناسب با بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود یک مدل دسته‌بندی بومی داشته باشند و به همین منظور، دسته‌بندی‌های مرجع را بازآرایی کنند. 

در ادامه به چند دسته‌بندی از صنایع فرهنگی و زیرمجموعه‌ی هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود: 

1.دسته‌بندی آنکتاد
کنفرانس توسعه و تجارت به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل متحد، یک طبقه‌بندی جامع از صنایع فرهنگی اعم از کالا و خدمات ارائه داده است. بر اساس این طبقه‌بندی، صنایع فرهنگی شامل 4 گروه اصلی میراث فرهنگی، هنر، رسانه‌ و خلق کاربردی است. هر یک از این گروه‌ها خود به زیرمجموعه‌هایی دسته‌بندی شده است. این طبقه‌بندی از منظر آنکتاد در شکل (1) قابل مشاهده است: 

شکل (1). دسته‌بندی آنکتاد

  منبع: train for trade ii, eu unctad joint programme for angola. 2020.Sectors.

دانلود يادداشت

براي مطالعه نسخه كامل يادداشت، لطفا وارد اينجا شويد.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.