بخشي از يادداشت
صنایع فرهنگی به مجموعهای از صنایع اشاره دارد که مهمترین کارویژهی آنها گسترش باور عمومی از طریق تولید و توزیع کالا و محصولات فرهنگی است. از جمله ضرورتها و الزامات تحقق این کارویژه آن است که در ابتدا به مجموعهی هر آنچیزی که صنایع فرهنگی اطلاق میگردد نظم داده و از پراکندگی و تشتت آن جلوگیری شود. ایجاد نظم و پرهیز از پراکندگی، مستلزم رسیدن به یک دستهبندی جامع از صنایع فرهنگی و ارائهی آن است. در همین راستا، یادداشت پیشرو بر آن است که نخست، دلایل نیاز به یک دستهبندی جامع را واکاوی کند و در ادامه، انواع دستهبندی صنایع فرهنگی را پیش چشم مخاطب آورد.
دلایل دستهبندی صنایع فرهنگی
در واکاوی دلایل نیاز به دستهبندی صنایع فرهنگی و نظم بخشیدن به مجموعههای تشکیلدهندهی این صنعت، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
بررسي انواع دستهبندي فرهنگي
در رابطه با انواع دستهبندی در صنایع فرهنگی، کشورهای مختلف تلاش میکنند که یک مدل فراگیر را انتخاب کرده و به عنوان مرجع از آن بهره ببرند یا آنکه متناسب با بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود یک مدل دستهبندی بومی داشته باشند و به همین منظور، دستهبندیهای مرجع را بازآرایی کنند.
در ادامه به چند دستهبندی از صنایع فرهنگی و زیرمجموعهی هر یک از آنها پرداخته میشود:
1.دستهبندی آنکتاد
کنفرانس توسعه و تجارت به عنوان یکی از نهادهای سازمان ملل متحد، یک طبقهبندی جامع از صنایع فرهنگی اعم از کالا و خدمات ارائه داده است. بر اساس این طبقهبندی، صنایع فرهنگی شامل 4 گروه اصلی میراث فرهنگی، هنر، رسانه و خلق کاربردی است. هر یک از این گروهها خود به زیرمجموعههایی دستهبندی شده است. این طبقهبندی از منظر آنکتاد در شکل (1) قابل مشاهده است:
شکل (1). دستهبندی آنکتاد
منبع: train for trade ii, eu unctad joint programme for angola. 2020.Sectors.