چکیده
اثرگذاری (Influence) بر کاربران انبوه شاید نقطه اشتراکی باشد که امروزه اقتصاد، سیاست و فناوری را به شکل بیسابقهای گرد یک میز آورده است؛ اگر تا دیروز حکمرانها خود را در برابر فناوری و رسالت خود را محدودسازی و کنترل حداکثری آن تعریف میکردند، اکنون نظامهای حکمرانی از غرب تا شرق عالم به دنبال حل مساله توسعه پلتفرمهای دیجیتالی اثرگذار و بنیان گذاشتن اکوسیستمهای پایدار در سطح جهانی هستند که رویکردهای متفاوتی نیز در این زمینه اتخاذ کردهاند.
در این میان، محتوا و پلتفرمهای درگیر در حوزه محتوای دیجیتالی (اعم از سرگرمی، اخبار، رسانه اجتماعی و غیره) به سبب حجم بزرگ بازار و تقاضای کاربران و درهمتنیدگی عمیق با اقتصاد اینترنت و مصرف ترافیک، جایگاه بسیار ممتازی در استراتژیها و سیاستهای توسعهای نظامهای حکمرانی پیدا میکند. شواهد روندپژوهی اینترنت گواهی میدهد که پلتفرمهای محتوایی در حال تغییر و دگرگونسازی تصورات پیشین و پارادیمهای مسلط اقتصاد سنتی، بازار، صنعت، سبک زندگی و حتی روشهای اندیشیدن هستند؛ به دیگر سخن، به موازات گذار به عصر دیجیتالی، ضروری است درک و هوشیاری خود را نسبت به این اکوسیستم، فرصتها و اقتضائات فعالیت در آن بازآرایی کنیم تا بتوانیم تصمیمات، انتخابها و سرمایهگذاریهای آگاهانهتری در قبال معماری این شبکه و توسعه پلتفرمهای محتوایی بر بستر آن (و به تبع آن، توسعه محتوای بومی) داشته باشیم.
برای مطالعه ادامهی مقاله، کلیک نمایید.
برای مطالعه ادامهی مقاله، کلیک نمایید.


سید احمد حسینی قورتانی