پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
راهبرد فناوری در سطح شرکت و پیوند آن با راهبرد (شرکتی) شرکت‌های دارای چندین کسب و کار: مطالعه موردی ایران خودرو
Corporate-level technology strategy and its linkage with corporate strategy in multi-business companies: IKCO case study

راهبرد فناوری در سطح شرکت و پیوند آن با راهبرد (شرکتی) شرکت‌های دارای چندین کسب و کار: مطالعه موردی ایران خودرو

محمد رضا آراستی - مهدی خالقی - جواد نوری

مقاله

ناشر : Technological Forecasting and Social Change
سال نشر : 2017

راهبردفناوری در سطح شرکت راهبردتنوع گروه شرکت‌ها با کسب و کارهای مختلف شرکت ایران خودرو



  • چکیده

چکیده

این مقاله به راهبرد فناوری شرکت­های دارای گروه­های متنوع کسب­ و کار و پیوند آن با راهبرد کلی این شرکت­ها می­پردازد. در دو دهه اخیر، همراستایی راهبرد فناوری و راهبرد کسب­ و کار یکی از حوزه­‌های تحقیقاتی مهم در ادبیات مدیریت راهبردی (استراتژیک) و مدیریت فناوری بوده است. پژوهشگران تاکنون بر بنگاه­هایی واحد متمرکز بوده‌­اند و برای آنها چارچوب، مدل و ابزارهای پشتیبانی تصمیم­‌گیری توسعه داده‌­اند که در صنایع مختلف نیز کاربرد گسترده‌­ای یافته­‌اند. با وجود اینکه گروه­ شرکت­ها با کسب­ و کارهای متنوع نقش مهمی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه بازی می­کنند و برای مدیریت توانمندی­های فناورانه متنوع آنها نیازمند برنامه­‌ای جامع و کل­‌نگرانه هستیم، تاکنون تحقیقات چندانی متمرکز بر راهبرد فناوری در سطح شرکت (CTS) صورت نگرفته است. این مقاله مبتنی بر مرور ادبیات، تحت رویکرد استنتاجی و با روش تحلیل محتوا، چارچوب اولیه­‌ای را ارائه می­کند که بیش از پیش نمایانگر محیط کشورهای در حال توسعه باشد. قابلیت اجرای چارچوب پیشنهادی با موردکاوی شرکت ایران خودرو، که بزرگترین شرکت خودروسازی خاورمیانه، شرکتی متاخر و متشکل از گروهی از کسب ­و کارهای متنوع هست، مورد بررسی قرار گرفت. مبتنی بر چارچوب پیشنهادی، مرور اسناد مربوطه، مصاحبه با مدیران ارشد و میانی شرکت ایران خودرو و با استفاده از روش تحلیل مضمون، چگونگی پیوند راهبرد فناوری با راهبرد در سطح شرکت تبیین و توصیف شد. نتایج بعضاً با چارچوب اولیه پیشنهادی ناسازگار بودند که مبتنی بر جایگاه شرکت در مسیر همپایی فناورانه و محیط متاخر آن قابل ­تفسیر است. فرآیند و نتایج این مطالعه نشان داد که چارچوب مفهومی پیشنهادی می­تواند به عنوان ابزاری برای تحلیل راهبرد فناوری در سطح شرکت (CTS) در شرکت­های دارای چندین کسب ­و کار (MBC) مورد استفاده قرار گیرد. اصلاحیه­‌های منتج از این تحقیق بر روی چارچوب پیشنهادی، همانند توجه به اهمیت یکپارچگی، می­تواند در تحقیقات آتی مورد توجه قرار گیرد.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.