مقدمه
بی شک یکی از مراکز و جریانهای تاثیرگذار در حواث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور، دانشگاهها و دانشجویان است که در برهههای گوناگون با کنشگری خود در صحنههای گوناگون یکی از میدانداران مهم حوادث بودند. اعتراضات مربوط به کوی دانشگاه در سال 78 و همچنین اعتراضات در دانشگاها به دنبال حوادث انتخابات سال 88 دو مورد از مهمترین حضور جدی دانشجویان و دانشگاهها در وقایع چند دهه گذشته بود ولی در حوادث سال گذشته شاهد تمرکز جدی و بیسابقه بر روی تولید محتوا پیرامون حوادث داخل دانشگاهها بودیم که در این میان تولید محتوا پیرامون موضوعات مرتبط با اعتراضات دانشگاه صنعتی شریف جزء چند موضوع داغ در روزهای اعتراضات بود.
مقایسه میزان محتوای تولیدی پیرامون حوادث دانشگاه صنعتی شریف در سه سکوی منتخب( توییتر، اینستاگرام، تلگرام)
طبق دادهکاوی حاضر، محتوای تولید شده پیرامون اعتراضات دانشگاه صنعتی شریف که در توییتر بازتوئیت شده، پس از محتواهای تولیدی پیرامون حوادث زاهدان، فوت نیکا شاکرمی و درگیری مهاباد چهارمین موضوع پرمحتوا در توییتر بوده است. باید توجه داشت که این میزان توییت تنها توسط 311 هزار کاربر توییتر تولید شده و 16 میلیون بار نیز توسط سایر کاربران این فضا مورد پسند قرارگرفته است.
در شبکه اجتماعی تلگرام نیز 170 هزار پست مرتبط با حوادث دانشگاه صنعتی شریف تولید شده که باز پس از موضوعات مربوط به درگیریهای زاهدان، مهاباد و حرم شاهچراغ چهارمین موضوع داغ از نظر میزان تولید محتوا در بازهی چهارماههی اعتراضات سال گذشته در تلگرام بود. این میزان محتوا نیز توسط 25 هزار کانال فعال در تلگرام تولید شده که 400 میلیون بار نیز توسط سایر کاربران بازدید داشتهاست. نکته قابل تامل پیرامون محتوای تولیدی مربوط به اعتراضات دانشگاه صنعتی شریف در شبکه اجتماعی تلگرام میزان بازدید بسیار زیاد آن است که نشان دهنده نقش فعال کاربران واسط در نشر محتواهای تولید شده توسط کانالهای فعال در گروهها و کانالهای محلی میباشد.
اینستاگرام نیز به عنوان سکوی محبوب در جامعهی ایرانی نقش فعالی در حوادث سال 1401 داشته است. بررسی دادههای مربوط به دانشگاه صنعتی شریف در این سکو نشان میدهد که موضوع دانشگاه صنعتی شریف با 64 هزار پست تولید شده توسط 23 هزار کاربر و 56 میلیون بار پسند توسط سایر کاربران بعد از محتوای مرتبط با حوادث زاهدان دومین موضوع داغ در جریان اعتراضات سال گذشته در این سکو بودهاست.
مقایسهی میزان تولید محتوا مرتبط با دانشگاه شریف از مهر 1400 تا شهریور 1401 با بازهی مهر تا بهمن 1401 نیز نشان میدهد که تنها 112 هزار محتوای مرتبط با دانشگاه شریف در بازهی یک سال قبل از اعتراضات 1401 تولید شده است. این در حالی است که که در بازهی چهارماههی مهر تا بهمن 1401 بیش از 7/2 میلیون محتوای مرتبط با دانشگاه شریف در سه سکوی منتخب تولید شدهاست که بیشترین میزان تولید محتوا نیز مربوط به مهرماه بودهاست.
مقایسه میزان پرداخت به دانشگاه شریف در اعتراضات سال 1401 در قیاس با سالهای گذشته
مقایسهی دادههای مربوط به سکوهای منتخب در حوادث سال 1401، آبان 98 و 96 نشاندهنده رشد بیش از 800 برابری تولید محتوا پیرامون دانشگاه صنعتی شریف در اعتراضات سال 1401 نسبت به آبان 98 و رشد 2500 برابری نسبت به اعتراضات سال 96 است.
مقایسهی دادههای پیرامون اعتراضات دانشگاه شریف در این سه سکو نسبت به سایر دانشگاهها در سالهای گذشته نیز نشان میدهد محتوای تولید شده مرتبط با دانشگاه شریف در حوادث اعتراضات دی ماه 96، آبانماه 98 و حادثهی سقوط هواپیمای اوکراینی وضعیت تقریبا مشابهی با سایر دانشگاهها داشته و غالبا تنها در دو هفتهی اول شروع اعتراضات مورد توجه کاربران قرار گرفتهاست. این در حالی است که در اعتراضات سال گذشته علاوه بر اینکه حجم محتوای تولیدی مربوط به دانشگاه صنعتی شریف اختلاف بسیار فاحشی با سایر دانشگاهها داشته، در بازهی زمانی نسبتا طولانیتری نزدیک به 45 روز مورد توجه کاربران قرار داشته است.