پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
گزارش رویداد سیاستی «‌فیلترینگ و صنایع خلاق؛ بررسی بسته حمایتی دولت از سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی»

گزارش رویداد سیاستی «‌فیلترینگ و صنایع خلاق؛ بررسی بسته حمایتی دولت از سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی»

سارا محمدزاده

گزارش نشست
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق
سال نشر : 1401

فیلترینگ بسته حمایتی دولت



  • چکیده

چکیده

رویداد سیاستی «فیلترینگ و صنایع خلاق؛‌ بررسی بسته حمایتی دولت از سکوها و کسب‌­وکارهای اینترنتی» از دل پروژه‌­ای تحت عنوان «بررسی صنایع خلاق و فرهنگی در ایران؛ خوشه­‌های نه‌­گانه» بیرون آمده‌است. در این پروژه وضعیت صنایع خلاق از جمله: تبلیغات و بازاریابی، گردشگری، موسیقی، صنایع دستی و... بررسی و چالش­‌هایی که این صنایع در ایران با آن مواجه‌­اند احصاء شده و بر این اساس راهبردهای سیاستی ارائه می‌­گردد. یکی از چالش‌های اساسی که هم ­اکنون در این صنایع خاصه صنعت تبلیغات و بازاریابی وجود دارد، مسئله فیلترینگ و محدودیت‌هایی است که بر اینترنت اعمال می‌شود.

در ابعاد جهانی، عامل اصلی رشد بازار تبلیغات، تبلیغات دیجیتال است، با توجه به اینکه صنعت تبلیغات، ماهیت متفاوتی نسبت به صنایع دیگر دارد و به همین خاطر ذیل صنایع خلاق و فرهنگی قرار گرفته، لازم است رویکرد متفاوتی در سیاست‌گذاری این حوزه اتخاذ گردد. این صنایع در نتیجه هم­گرایی بین صنایع ارتباطی و اطلاعاتی و صنایع فرهنگی شکل گرفته‌­اند. در کشوری نظیر آمریکا که در حوزه­‌ی تبلیغات پیشرو است، گزینه­‌های متعددی برای شبکه­‌های ارتباطی دارند و بیشتر نگرانی­‌ها ناظر بر محتوا است. اما صنعت تبلیغات ایران در هر دو بعد، چالش‌­هایی دارد. با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری بسته­‌ی حمایتی دولت از پلتفرم‌­ها و کسب‌­وکارهای اقتصاد دیجیتال بر روی کسب‌­وکارهای حوزه تبلیغات و سایر کسب­‌وکارهای مرتبط با صنایع خلاق، در این نشست که به همت اندیشکده حرف تدارک دیده شده، به بررسی این بسته حمایتی خواهیم پرداخت.

«عمادالدین پاینده» مدیر آزمایشگاه داده و حکمرانی، «حامد منکرسی» معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، «رضا شیرازی مفرد» رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی، «محمد کشوری» كارشناس فناوري اطلاعات و مديرعامل گروه طيف و «سیدجمال اکبرزاده جهرمی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران در این نشست که در پژوهشکده سیاستگذاری شریف مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۷ در حال برگزاری است، حضور دارند و از جنبه­‌های مختلف به موضوع پرداخته خواهد شد.

برای مطالعه‌ی گزارش کامل این نشست اینجا کلیک کنید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.