معرفی
اثرگذاری (Influence) بر کاربران انبوه شاید نقطه اشتراکی باشد که امروزه اقتصاد، سیاست و فناوری را به شکل بیسابقهای گرد یک میز آورده است؛ اگر تا دیروز حکمرانها، خود را در برابر فناوری و رسالت خود را محدودسازی و کنترل حداکثری آن تعریف میکردند، اکنون نظامهای حکمرانی از غرب تا شرق عالم به دنبال حل مسئله توسعه پلتفرمهای دیجیتال اثرگذار و بنیاننهادن اکوسیستمهای پایدار در سطح جهانی هستند که در این زمینه رویکردهای متفاوتی نیز به مسئله اتخاذ کردهاند. در این میان، محتوا و پلتفرمهای درگیر در حوزه محتوای دیجیتال (اعم از سرگرمی، اخبار، رسانه اجتماعی و ...) به سبب حجم بزرگ بازار و تقاضای کاربران و درهمتنیدگی عمیق با اقتصاد اینترنت و مصرف ترافیک، جایگاه بسیار ممتازی در استراتژیها و سیاستهای توسعهای نظامهای حکمرانی پیدا میکند. شواهد روندپژوهی اینترنت گواهی میدهد که پلتفرمهای محتوایی در حال تغییر و دگرگونسازی تصوّرات پیشین و پارادیمهای مسلط اقتصاد سنتی، بازار، صنعت، سبک زندگی و حتی روشهای اندیشیدن هستند؛ به دیگر سخن، به موازات گذار به عصر دیجیتال، ضروری است درک و هشیاری خود را نسبت به این اکوسیستم، فرصتها و اقتضائات فعالیت در آن بازآرایی کنیم تا بتوانیم تصمیمات، انتخابها و سرمایهگذاریهای آگاهانهتری در قبال معماری این شبکه و توسعهی پلتفرمهای محتوایی بر بستر آن (و تبعا توسعهی محتوای بومی) داشته باشیم.
دریافت گزارش
1- مروری بر تجربیات موفق توسعه محتوای دیجیتال بومی
2- نقش فنّاوریهای نوظهور در توسعه محتوای دیجیتال بومی
3- نظامنامه به کارگیری فنّاوریهای جدید در توسعه محتوا