پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
معرفی مقاله: تأثیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق بر رشد اقتصادی صنعت سوم

معرفی مقاله: تأثیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق بر رشد اقتصادی صنعت سوم

علیرضا کاظمی مقدمعلیرضا کاظمی مقدم

یادداشت
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق
سال نشر : 1402

صنایع فرهنگی و خلاق توسعه اقتصادی حفاظت از مالکیت فکری صنعت سوم



  • مقدمه
  • مقاله حاضر سعی دارد تا به سوالات زیر پاسخ دهد:
  • مدل آماری
  • نتایج به دست آمده از مدل آماری به شرح زیر است:
  • این مقاله به چندین اقدام و توصیه خاص برای توسعه اقتصادی منطقه¬ای اشاره می کند. این موارد عبارتند از:
  • بخش دانلود

مقدمه

این مقاله در سال 2023 توسط مالیک و همکارانش نوشته شده و در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت اقتصادی و صنایع فرهنگی منتشر شده است. هدف این مقاله بررسی تأثیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق (در شانگهای و استان جیانگسو) بر رشد اقتصادی صنعت سوم می­‌باشد و در آن رابطه ارزش کل خروجی سالانه صنایع فرهنگی و خلاق و ارزش کل خروجی سالانه صنعت سوم مد نظر قرار می‌گیرد. نویسندگان از تحلیل رگرسیون تجربی برای بررسی تأثیراین دو صنعت بر یکدیگر استفاده کرده‌­اند. این مقاله همچنین توصیه‌هایی را برای ترویج توسعه صنایع فرهنگی و خلاق به منظور دستیابی به رشد اقتصادی متوازن منطقه‌ای ارائه کرده است.

صنعت سوم به بخشی از اقتصاد اشاره دارد که به مصرف کنندگان و کسب‌وکارها خدمات ارائه می دهد. این صنعت شامل طیف گسترده‌ای از صنایع مانند خرده‌فروشی، امور مالی، بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل و سرگرمی است. صنعت سوم نقش مهمی در حمایت و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کند و اغلب پیشرفته ترین و توسعه یافته‌ترین بخش در یک اقتصاد مدرن محسوب می شود.

پژوهشگران این مقاله متغیرهای دیگری مانند تولید ناخالص داخلی منطقه‌ای، ارزش کل خروجی صنعت دوم، فروش کل خرده فروشی کالاهای مصرفی اجتماعی، سرانه تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه یک بار مصرف، و تعداد کارمندان در صنعت سوم را در نظر می گیرند. داده‌های مورد استفاده در این تحلیل از کتاب‌های سال و بولتن‌های آماری مختلف تامین می‌شود وآمار توصیفی از متغیرها را ارائه می‌دهد.

این مقاله در تعریف ویژگی­‌های صنایع فرهنگی و خلاق بیان می کند که این صنایع به‌طور کلی تلفیق خلاقیت، علم و فناوری و محصولات فرهنگی محسوب می‌شوند. نوشتار حاضر صنعتی‌سازی خلاقیت و اقدامات فرهنگی و همچنین ویژگی های صنایع فرهنگی و خلاق مانند سهم آن‌ها در رشد اقتصادی، ادغام آن‌ها با صنایع دیگر و تأثیر آن‌ها بر صنعت سوم را مورد بحث قرار می‌دهد. علاوه بر این، این مقاله مزایای منحصربه‌فرد صنایع فرهنگی و خلاق مانند ارزش افزوده بالا، یکپارچگی قوی، و پایداری را برجسته می کند.

مقاله حاضر سعی دارد تا به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • توسعه صنایع فرهنگی و خلاق چگونه بر رشد اقتصادی صنعت سوم تاثیر می گذارد؟
  • عواملی که بر رشد اقتصادی صنعت سوم تاثیر می گذارند چیست؟
  • رابطه بین ارزش کل خروجی صنایع فرهنگی و خلاق با رشد اقتصادی صنعت سوم چیست؟

با توجه به این‌که ضریب کل ارزش خروجی صنایع فرهنگی و خلاق به‌طور قابل توجهی مثبت است، توسعه صنایع فرهنگی و خلاق تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی صنعت سوم دارد. به‌طور خاص، اگر تولید ناخالص صنعت فرهنگی و خلاق ۱ درصد افزایش یابد، تولید ناخالص صنعت سوم ۰.۰۳درصد افزایش خواهد یافت. این امر نشان می‌دهد که بهبود سطح توسعه صنایع فرهنگی و خلاق تأثیر مثبت و قابل توجهی بر رشد اقتصادی صنعت سوم خواهد داشت. صنایع فرهنگی و خلاق هم فناوری‌محور و هم بازار‌محور هستند و امکان نفوذ مفاهیم توسعه جدید در صنایع مرتبط را فراهم می‌کند، نیازهای متنوع مصرف‌کننده را برآورده می‌کند و ساختار اقتصادی داخل صنعت سوم را بهینه می کند و در نتیجه ثروت و ارزش بیشتری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، توسعه صنایع فرهنگی و خلاق منجر به انقلابی در نیاز مصرف‌کنند­گان شده و تقاضا برای محصولات فرهنگی و خلاقانه را افزایش داده است.

مدل آماری

مدل آماری مورد استفاده در این مقاله مدل اثر ثابت است. داده‌های این مدل از منابع مختلفی از جمله کتاب سال آماری ۲۰۱۰ - ۲۰۲۰ چین، کتاب سال آماری شانگهای، کتاب سال آماری جیانگسو درباره فرهنگ و صنایع مرتبط و بولتن آماری ۲۰۱۰ - ۲۰۲۰ توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی شانگهای و جیانگسو جمع‌آوری شده است. داده‌ها براساس متغیرهایی مانند ارزش کل خروجی صنعت سوم، ارزش کل خروجی صنعت فرهنگی و خلاق، تولید ناخالص داخلی، ارزش کل خروجی صنعت ثانویه، فروش کل خرده فروشی کالاهای مصرفی اجتماعی، درآمد سرانه ساکنان شهری، و تعداد کارکنان صنعت سوم جمع‌آوری  و سپس پردازش شده‌اند،

نتایج به دست آمده از مدل آماری به شرح زیر است:

ضریب تولید ناخالص داخلی منطقه‌­ای به‌طور قابل توجهی مثبت است، که نشان می‌دهد سطح توسعه اقتصادی همه صنایع تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی صنعت سوم دارد.

ضریب ارزش کل تولید سالانه صنعت ثانویه به‌طور قابل توجهی منفی است، که نشان می‌دهد سطح صنعتی شدن تأثیر منفی بر رشد اقتصادی صنعت سوم دارد.

ضریب فروش کل خرده‌فروشی کالاهای مصرفی اجتماعی به‌طور قابل توجهی مثبت است، که نشان می‌دهد تقاضای کل اجتماعی تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی صنعت سوم دارد.

ضریب تولید ناخالص داخلی منطقه‌ای به‌طور قابل توجهی مثبت است، که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی بیشتر با رشد اقتصادی بالاتر صنعت سوم مرتبط است.

این مقاله به چندین اقدام و توصیه خاص برای توسعه اقتصادی منطقه¬ای اشاره می کند. این موارد عبارتند از:

  • ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و خلاق و پارک‌های نمایشگاهی برای استفاده از منابع موجود و سودمند
  • ایجاد بخش صنایع فرهنگی و خلاق با ویژگی های منطقه‌ا.
  • جذب سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ با اهمیت دادن به صنایع فرهنگی و خلاق به عنوان هسته اصلی.
  • ایجاد یک پلتفرم گسترده و تحول صنعت فرهنگی و خلاق منطقه‌ای با بهره‌گیری از موقعیت مرکزی
  • ترویج تعامل بین خلاقیت فرهنگی و نوآوری فناورانه برای تسریع تغییر حالت توسعه اقتصادی منطقه‌ای و بهینه‌سازی ساختار صنعتی.
  • ارائه سیاست‌های ترجیحی و گسترش کانال‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی برای شرکت‌های فرهنگی و خلاق، از جمله یارانه‌های سیاسی، صندوق‌های ویژه، و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر.
  • بهبود قوانین و مقررات مربوطه و ایجاد انجمن‌های صنعتی برای حمایت از گسترش و پیشرفت صنعت فرهنگی و خلاق و صنعت سوم

بخش دانلود

برای دانلود این معرفی مقاله اینجا کلیک نمایید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.