پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
معرفی کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود»

معرفی کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود»

امیر یاربیگی درویشوند

معرفی کتاب , یادداشت
اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق
حوزه تخصصی : صنایع خلاق
سال نشر : 1402

هالیوود صنعت کمیک صنایع سرگرمی



  • متن
  • دانلود گزارش

متن

کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» اثر مشترک دکتر آلیسا پرن و دکتر گرگوری استیرر، در سال 2021 به همت انستیتوی فیلم بریتانیا و در 264 صفحه منتشر شده است. آلیسا پرن استاد دپارتمان رادیو، تلویزیون و فیلم و نیز مدیر مشترک مرکز صنایع سرگرمی و رسانه در دانشگاه تگزاس در آستین است. از جمله حیطه‌های پژوهشی مورد علاقه‌ی وی می‌توان به مطالعات صنعت رسانه، مطالعات تلویزیون و تاریخ فیلم و تلویزیون در ایالات متحده اشاره کرد. گرگوری استیرر نیز استادیار مطالعات فیلم در کالج دیکنسون در ایالت پنسیلوانیای ایالات متحده‌ی آمریکاست. علایقِ آموزشی و پژوهشی او نیز شامل ارتباطات، فیلم و تلویزیون، صنایع رسانه، کامیک‌بوک‌ها، بازی‌های ویدئویی، انتشارات چاپی، فرهنگ دیجیتال و حقوق مالکیت معنوی است.

علی‌رغمِ نقش و جایگاه اقتصادی و فرهنگی بی‌بدیل صنعت کمیک، می‌شود گفت این صنعت تا مدت زیادی تحت‌الشعاع صنایع سرگرمی‌ای چون فیلم و انیمیشن قرار داشته است. نویسندگان کتاب ضمن توجه به این مهم، در اثر خود رابطه‌ی به طور روزافزون در حال تکامل و هم‌گرایی بینِ دو صنعت کمیک و هالیوود را از زمان انتشار مردان ایکس، مرد عنکبوتی و اسمال ویل در اوایل دهه 2000 تا صعود به دنیای سینمایی مارول، دنیای دی‌سی و دنیای مردگان تا پایان این دهه را پی می‌گیرند. پرن و استیرر به طور اساسی به دنبال یافتن این پاسخ هستند که، «چرا فیلم‌های ابرقهرمانی متأثر از کمیک‌ها از نظر فرهنگی به نوع غالبِ آثار سینمایی و تلویزیونی در قرن بیست و یکم تبدیل شده‌اند؟» آن‌هم در شرایطی که از لحاظ تاریخی، ذائقه‌سازانِ هالیوود تمایل داشتند با کتاب‌های مصور و سازندگان آن‌ها در مرتبه‌ی پایین‌تری برخورد کنند. هنرمندان و نویسندگان نیز اغلب جزئیات حرفه‌های کمیک خود را حذف می‌کردند تا موقعیت‌هایی جذابی را در هالیوود برای خود تضمین کنند. بنابراین، چرا در قرن بیست و یکم، شاهد ادغام این‌گونه مهمی در سرگرمی‎های اصلی چون کمیک و سینما و تلویزیون هستیم؟
 پرن و اشتایرر نشان می‌دهند که چگونه صنعت کتاب‌های مصور آمریکا در طول دو دهه‌ی اول قرن بیست و یکم به عنوان یک تجارت نسبتاً مستقل عمل کرده است که با مشخصه‌هایی چون ساختارهای سازمانی و مدل‌های کسب‌وکار مختص به خود، فرهنگ‌ تولید، و هویت‌های حرفه‌ای مشخص می‌شود. بررسی فراگیر نویسندگان کتاب از صنعت کمیک نه تنها شامل بحث در مورد دو بزرگ مارول و دی‌سی است، بلکه بررسی اکوسیستم صنعت کمیک در معنای فراخ آن را شامل می‌شود.

     به عبارت بهتر، اثرِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» به مخاطب خود توضیح می‌دهد که چگونه صنعت کمیک بوک آمریکا طی دو دهه‌ی اخیر توانسته است با دنیای فیلم و تلویزیون این کشور تلاقی کند بدون این‌که لزوماً تمرکز خود را بر تجارتِ منحصر به فرد و فرهنگ خلاقانه‌ای که کمیک‌ها را منحصر به فرد می‌سازد از دست بدهد. به میانجی خواندن این کتاب است که احتمالاً در می‌یابیم که چگونه تجارت کمیک در قرن بیست و یکم از طریق اتحاد خود با هالیوود به خوبی توانست جایگاه حقیقی خود را در میان صنایع سرگرمی بازیابد.

     کتاب حاضر شامل شش فصل و یک مقدمه و موخره در آغاز و پایان اثر می‌شود. نویسندگان در فصل نخست، تحول تاریخی ارتباط میان صنعت کمیک و هالیوود را برمی‌رسند. در فصل دوم به اهمیت اقتصادی موضوع مالکیت فکری در کمیک‌بوک‌ها می‌پردازند. فصل سوم به جایگاه نویسندگان و هنرمندان در هالیوود و دنیای کامیک‌بوک‌ها اختصاص یافته است. فصل چهارم ارتباط میان کمیک‌بوک‌ها و کمپانی‌های رسانه‌ای چندمنظوره و بزرگ را ارزیابی می‌کند. فصول پنج و شش نیز به ترتیب به پیوستگی میان ناشران و هالیوود در قرن 21 و موضوع توزیع و پخش کمیک‌ها به صورت دیجیتال پرداخته است.

دانلود گزارش

جهت دانلود نسخه پی دی اف یادداشت اینجا کلیک نمایید.

مطالب منتخب

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف | اسفند ۱۴۰۳، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ | سال چهارم، شماره ۱، پیاپی ۱۴

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.