پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف
  • درباره ما
  • شبکه پژوهشکده
  • برنامه‌ها و پروژه‌ها
    • برنامه‌ها
    • پروژه‌ها
    • رصدگرها
  • آثار علمی
    • مقالات ژورنالی
    • مقالات کنفرانسی
    • کتب
  • آثار سیاستی
    • یادداشت‌ها
    • گزارش‌های سیاستی
    • مجلدات
    • بازتاب رسانه‌ای
  • اخبار و رویدادها
    • خبرنامه
    • اخبار
      • خبر
    • هفته پژوهش
    • رویدادهای سیاستی شریف
    • رویدادهای علمی-پژوهشی
    • نشست های هم اندیشی
    • رویدادهای مهارت افزایی
    • نشست مطبوعاتی و مصاحبه
    • پیمایش و نظرسنجی
  • کنفرانس حکمرانی
  • همکاران
  • تماس با ما
بررسی راهبردهاي بلندمدت آب كشور با بهره گیري از نظرات نخبگان

بررسی راهبردهاي بلندمدت آب كشور با بهره گیري از نظرات نخبگان

مهدی ضرغامی
مهسا قطبی زاده
سیده زهرا قریشیسیده زهرا قریشی






  • مقدمه
  • دانلود گزارش

مقدمه

در طي ساليان گذشته، وجود ناهماهنگي ها و تضادهاي سياستي بين بخشي در مديريت آب منجر به ايجاد چالشهايي در وضع کمي و کيفي آب شده است. مواجهه با اين چالشها که با پيچيدگيهاي محيط زيستي، اجتماعي، اقتصادي، حقوقي و سياسي همراه شده، در گرو وحدت، همدلي و هماهنگي بين نهادهاي حكومتي در هر سه قوه و نيز بين حكومت و مردم است. از طرفي اگرچه عوامل طبيعي به ويژه تشدي د و تداوم خشكساليها و بروز نوسانات و تغييرات اقليمي بر پيچيدگيهاي حاکم بر بحران هاي آبي اثرگذار بوده، اما شواهد موجود حاکي از آن است که بحران آب اغلب ريشه در موضوع حكمراني و ناکارآمدي ساختار حكمراني در بخش آب دارد. نهاد حكمراني آب شامل سه مؤلفه اصلي سياست، قانون و سازمان است که با يكديگر پيوندهاي ساختاري و تنگاتنگي دارند . به عبارت ديگر، اقتدار در تبيين سياست ها و تعيين قواعد بازي از طريق وضع قوانين و مقررات در بخش آب و اتخاذ و اجراي تصميمات در اين بخش تجلّي پيدا ميکند . بنابراين نهاد آب را بايستي به عنوان مسأله يكپارچه اي در نظر گرفت که متشكل از ضابطه، ساختار و سازمانهاي دولتي و عرفي )نهادهاي موجود( است و ايجاد انسجام و يكپارچگي در سياستگذاري و تصميم گيري درون و بيرون اين بخش، نياز به ايجاد بسترهاي نهاد ي و سازماني در سطوح مختلف با درک و تكيه بر شرايط و اقتضائات سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و سازماني محلي دارد.
در اين ميان تدوين سند راهبردي براي هماهنگي سياستها نقش مهمي داشته و براي مجلس شوراي اسلامي ضروري مينمايد. هرچند اسناد راهبردي در حال حاضر وجود دارد. (به عنوان نمونه راهبردهاي توسعه بلندمدت منابع آب 1382)ولي اين اسناداغلب به صورت بخشي تهيه شده و حتي در داخل يك قوه نيز در اجراي آنها وفاق وجود ندارد. ايراد ديگر اين اسناد عدم توجه به سند آمايش سرزمين به عنوان سند باالدستي و نيز گذشت زمان ميباشد. در عين حال با توجه به شرايط پويا و غير قطعي تحولات منطقه اي و ملي، مجلس شوراي اسلامي به سند قانوني به روز براي برنامه ريزي راهبردي و هماهنگ براي حل يا تخفيف مناقشه بين ذينفعان نياز دارد. لذا تدوین سندي  راهبردي در حوزه سیاستگذاري منابع آب و تصویب مفاد آن و قوانین مبتنی بر آن در مجلس شوراي اسلامی ضروري به نظر میرسد. در گزارش حاضر ضرورت تهيه اين سند با توجه به ايرادات و اصلاح راهبردهاي توسعه بلندمدت منابع آب 1382 مورد بررسي قرار گرفته و براي افق 1420 راهبردهايي با مالحظه نقاط قوت، ضعف، تهديدها و فرصت هاي منابع آب استخراج و به تفصيل در ادامه ارائه شده است. 

دانلود گزارش

جهت دانلود نسخه کامل گزارش، لطفا اینجا را کلیک نمایید.

مطالب منتخب

هفته پژوهش

هفته پژوهش

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

پنجمين كنفرانس حكمرانی و سياستگذاری عمومی

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری

خبرنامه پژوهشکده سیاست‌گذاری



حوزه‌های تخصصی

فرهنگ و صنایع خلاق

حکمرانی انرژی

صنعت‌ و توسعه‌پایدار

آب‌ و محیط‌زیست


رویدادهای منتخب

سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان

نشست هم‌اندیشی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

نقد و بررسی «لایحه مقابله با تحریم‌ها»




پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نهادی با هدف ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، برای یاری‌رساندن به حاکمیت و پر کردن این خلأ ایجاد شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی

  • لینکدین
  • آپارات

پیوندها

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • فصلنامه سیاست‏ نامه علم و فناوری

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان حبیب اللهی، میدان تیموری، ورودی شمالی دانشگاه صنعتی شریف، جنب دانشکده مکانیک ،پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف.
تلفکس: 66065140 – 66065139
ایمیل : spri@sharif.edu

تمام حقوق این سایت متعلق به پژوهشکده سیاستگذاری شریف می باشد.