مقدمه
نوشتار حاضر با هدف ارائه تصويري اجمالي و روشن از كتاب « کسبوکار صادرات موسيقي» در سه بخش اطلاعات كتابشناسي، معرفي كتاب و كليدواژهها و عبارات اصلي كتاب بر مبناي فصول آن نگارش شده است كه در ادامه قابل ملاحظه است.
معرفی کتاب
كتاب «کسبوکار صادرات موسيقي» به بررسي عملكرد اين صنعت در وضعيت پرنوسان برآمده از تغييرات در فناوريها، بازارها، سياستهاي دولتها و اخيرا همهگيري كوويد 19 ميپردازد. اين كتاب توسط چهار نويسنده با بسترهاي تخصصي گوناگون علمي- دانشگاهي، آهنگسازي، تهيهكنندگي و پژوهشگري در صنعت موسيقي نگارش شده است. مقصود اوليه در تجزيه و تحليل توانمندي سازمانها براي اتصال به بازارهاي بينالمللي موسيقي، ارزيابي روندهاي جهاني در مدلهاي كسبوكار از جمله جريانها و سياستهاي صادرات ملي بوده است. نويسندگان در اين كتاب با استفاده از مطالعات موردي براي برجستهسازي ارزشآفريني فرهنگي و اقتصادي در زنجيره ارزش جهاني، مصاحبههاي تخصصي و عميق با صاحبان صنايع از جمله نوازندگان، مديران، شركتهاي ضبط موسيقي، سهامداران دولتي و... ترتيب دادند.
كتاب کسبوکار صادرات موسيقي با ارائه بينشهاي مبتني بر توسعه صادرات صنعت موسيقي، ارزيابي مجدد اين صنعت جهاني را در مختصات صنايع فرهنگي و خلاق در دستور كار خود قرار داده است. اين كتاب در نوع خود از آن جهت كه ارتباطي وثيق بين صنعت موسيقي، سياستهاي فرهنگي، اقتصاد ملي و دولت فراهم ميكند، منبع منحصر به فرد و ارزشمندي براي محققان و متخصصين علاقهمند به اين حوزه محسوب ميشود.
بررسيها نشان ميدهد زمان نگارش كتاب، مصادف با راهاندازي نسخه آزمايشي پروژه Global Music Match بود كه با هدف تحليل اثرات كوويد 19 بر صنعت موسيقي آغاز به كار كرد. 96 هنرمند از 14 كشور براي اولين بار گرد هم آمدند تا از طريق رسانههاي اجتماعي، حيطه فعاليت موسيقايي خود را به علاقهمندان معرفي كنند. اين مهم، خود برآيندي از وجود بخش صادرات در صنعت موسيقي است كه اتصال و همكاريهاي بينالمللي و همزمان توسعه مهارتهاي جديد براي حركت در يك محيط ديجيتال را رقم زده است. از آنجايي كه كشورها به واسطه شيوع بيماري كرونا مرزهاي خود را بستند و صنعت موسيقي زنده يك شبه متوقف شد، نياز به همكاري طرحهاي صادراتي بيش از گذشته احساس ميشد. در يك دهه اخير، نهادهاي فعال در صنعت موسيقي براي ارائه برنامههاي آموزشي بازار و بسترسازي فرصتهاي شبكه صادراتي در رويدادهاي بينالمللي مانند SXSW، The Great Escape، AMERICANAFEST وFolk Alliance International شركت كردند. ميتوان گفت حضور در رویدادهای بينالمللي بازار موسیقی، محرک اصلي در تضمین فرصتهای شغلی برای هنرمندان اين عرصه و تسهيلكننده ارتباط بين سازمانهاي فعال در صادرات موسيقي به شمار ميرفت. از اين رو، كتاب حاضر با رصد اين تحولات روز به تشريح و تبيين صادرات و تجارت موسيقي ساخته و پرداخته است.
نويسندگان كتاب اذعان ميكنند، اهميت صادرات موسيقي و مباحث مربوط به كسبوكار اين حوزه تا پيش از اين، به طور قابل توجه و بارزي مورد بررسي و سنجش قرار نگرفته بود. عليرغم وجود تفاوتهاي ساختار حاكميتي، بودجه و منابع مالي در كشورهاي مورد بررسي در اين كتاب، نويسندگان اين واقعيت را كه ابتكارات نسبتا مشابهي در بحث راهبردهاي صادرات موسيقي در اين كشورها جاري است، تأييد ميكنند. يكي از فصول كتاب به مطالعه موردي صادرات موسيقي در كشور استراليا و مرور اقدامات شوراي تحقيقات استراليا (ARC) اختصاص يافته است و حكايت از آن دارد كه فعاليتهاي تخصصي صادراتي موسيقي و ايجاد چارچوبي براي رشد مستمر اين بخش حياتي، تحولات عظيمي در صنعت موسيقي ديجيتال در جهان پساكرونايي رقم زده است.
در پايان اين بخش بايد اين موضوع را مطمح نظر قرار داد كه صادرات موسیقی به طور قابل توجهی بر اصل افزايش ظرفيت بازگشت اقتصادي با تمركز بر فناوريهاي موسيقي، توسعه فعاليت هنرمندان از طريق حمايت از موقعيتهاي كارآفريني و تقويت سياستهاي موسيقايي استوار است و فرصت بيبديلي براي توسعه اقتصادي و فرهنگي كشورها فراهم ميكند. كتاب «کسبوکار صادرات موسيقي» با تكيه بر پشتوانه قوي علمي-تحقيقاتي و با روش تجربي در يك پيوستار مشخص، طيف متنوعي از مفاهيم همپيوند با اين عرصه اعم از اقتصاد فرهنگ، صنايع خلاق، اقتصاد خلاق، فناوري موسيقي و... را تفهيم كرده است؛ بهگونهاي كه مباني اقتصادي موسيقي، مباحث تجاري و الگوهاي كسبوكار اين صنعت در بخشهاي بعدي در تناظر و نسبت با بخشهاي ابتدايي، قوام يافتهاند.