متن
کتابِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» اثر مشترک دکتر آلیسا پرن و دکتر گرگوری استیرر، در سال 2021 به همت انستیتوی فیلم بریتانیا و در 264 صفحه منتشر شده است. آلیسا پرن استاد دپارتمان رادیو، تلویزیون و فیلم و نیز مدیر مشترک مرکز صنایع سرگرمی و رسانه در دانشگاه تگزاس در آستین است. از جمله حیطههای پژوهشی مورد علاقهی وی میتوان به مطالعات صنعت رسانه، مطالعات تلویزیون و تاریخ فیلم و تلویزیون در ایالات متحده اشاره کرد. گرگوری استیرر نیز استادیار مطالعات فیلم در کالج دیکنسون در ایالت پنسیلوانیای ایالات متحدهی آمریکاست. علایقِ آموزشی و پژوهشی او نیز شامل ارتباطات، فیلم و تلویزیون، صنایع رسانه، کامیکبوکها، بازیهای ویدئویی، انتشارات چاپی، فرهنگ دیجیتال و حقوق مالکیت معنوی است.
علیرغمِ نقش و جایگاه اقتصادی و فرهنگی بیبدیل صنعت کمیک، میشود گفت این صنعت تا مدت زیادی تحتالشعاع صنایع سرگرمیای چون فیلم و انیمیشن قرار داشته است. نویسندگان کتاب ضمن توجه به این مهم، در اثر خود رابطهی به طور روزافزون در حال تکامل و همگرایی بینِ دو صنعت کمیک و هالیوود را از زمان انتشار مردان ایکس، مرد عنکبوتی و اسمال ویل در اوایل دهه 2000 تا صعود به دنیای سینمایی مارول، دنیای دیسی و دنیای مردگان تا پایان این دهه را پی میگیرند. پرن و استیرر به طور اساسی به دنبال یافتن این پاسخ هستند که، «چرا فیلمهای ابرقهرمانی متأثر از کمیکها از نظر فرهنگی به نوع غالبِ آثار سینمایی و تلویزیونی در قرن بیست و یکم تبدیل شدهاند؟» آنهم در شرایطی که از لحاظ تاریخی، ذائقهسازانِ هالیوود تمایل داشتند با کتابهای مصور و سازندگان آنها در مرتبهی پایینتری برخورد کنند. هنرمندان و نویسندگان نیز اغلب جزئیات حرفههای کمیک خود را حذف میکردند تا موقعیتهایی جذابی را در هالیوود برای خود تضمین کنند. بنابراین، چرا در قرن بیست و یکم، شاهد ادغام اینگونه مهمی در سرگرمیهای اصلی چون کمیک و سینما و تلویزیون هستیم؟
پرن و اشتایرر نشان میدهند که چگونه صنعت کتابهای مصور آمریکا در طول دو دههی اول قرن بیست و یکم به عنوان یک تجارت نسبتاً مستقل عمل کرده است که با مشخصههایی چون ساختارهای سازمانی و مدلهای کسبوکار مختص به خود، فرهنگ تولید، و هویتهای حرفهای مشخص میشود. بررسی فراگیر نویسندگان کتاب از صنعت کمیک نه تنها شامل بحث در مورد دو بزرگ مارول و دیسی است، بلکه بررسی اکوسیستم صنعت کمیک در معنای فراخ آن را شامل میشود.
به عبارت بهتر، اثرِ «صنعت کتاب کمیک آمریکا و هالیوود» به مخاطب خود توضیح میدهد که چگونه صنعت کمیک بوک آمریکا طی دو دههی اخیر توانسته است با دنیای فیلم و تلویزیون این کشور تلاقی کند بدون اینکه لزوماً تمرکز خود را بر تجارتِ منحصر به فرد و فرهنگ خلاقانهای که کمیکها را منحصر به فرد میسازد از دست بدهد. به میانجی خواندن این کتاب است که احتمالاً در مییابیم که چگونه تجارت کمیک در قرن بیست و یکم از طریق اتحاد خود با هالیوود به خوبی توانست جایگاه حقیقی خود را در میان صنایع سرگرمی بازیابد.
کتاب حاضر شامل شش فصل و یک مقدمه و موخره در آغاز و پایان اثر میشود. نویسندگان در فصل نخست، تحول تاریخی ارتباط میان صنعت کمیک و هالیوود را برمیرسند. در فصل دوم به اهمیت اقتصادی موضوع مالکیت فکری در کمیکبوکها میپردازند. فصل سوم به جایگاه نویسندگان و هنرمندان در هالیوود و دنیای کامیکبوکها اختصاص یافته است. فصل چهارم ارتباط میان کمیکبوکها و کمپانیهای رسانهای چندمنظوره و بزرگ را ارزیابی میکند. فصول پنج و شش نیز به ترتیب به پیوستگی میان ناشران و هالیوود در قرن 21 و موضوع توزیع و پخش کمیکها به صورت دیجیتال پرداخته است.